وبینار ملی بازاریابی و فروش برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور
وبینار ملی «بازاریابی و فروش برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور»
3 خرداد, 1401
آشنایی با فرآیندها و حمایت‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان
وبینار «آشنایی با فرآیندها و حمایت‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان»
3 خرداد, 1401

گزارش سخنرانی مهندس مکارم در رابطه با شعار سال 1401

از آنجا که شعار امسال رمز مهمی برای استقلال، اقتصاد، تولیدکشور و قطع وابستگی می‌باشد، مهندس مصطفی مکارم در حاشیه دورهمی فرهنگی اجتماعی، با مروری اجمالی برشعارسال‌های گذشته، به بررسی و تحلیل  شعار سال۱۴۰۱ پرداخت. ایشان با اشاره به اینکه شعار امسال نیز همانند گذشته، از یک خط سیر فکری عبور می‌کند که به دو عنوان (پیشرفت و نوآوری) ختم می‌شود، گفتند: پیشرفت و نوآوری دو کلمه کلیدی است که از سال ۸۷ با عنوان سال نوآوری‌ وشکوفایی مطرح گردید اما ما به این شعارها توجه ویژه ای نمی‌کنیم و مفهوم دقیق آنها را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم. ما به واسطه اینکه از لحاظ فرهنگی، جنس فرهنگمان کاملا شفاهی است، خیلی در عمق پیدا کردن کلمات استاد نیستیم وبه آنها دقت نمی‌کنیم. به همین خاطر مفاهیم را اغلب اوقات در جهت انتظارات و خواسته‌های خودمان تغییر می‌دهیم.در واقع وقتی معنای یک جمله یا شعار استراتژیک را نمی‌دانیم، ممکن است مسیر کاملاً اشتباهی را در پیش بگیریم. متاسفانه شعاری که هرساله در کشور ما مطرح می‌شود، بیشتر از آنکه در رفتار و اعمالمان دیده شود در بنر ها و بیلبوردها قابل مشاهده است. یکی از نگرانی های ما این است که مسیر به واسطه عدم توجه به عنوان‌شناسی اشتباه گرفته شود.

 

دیگران، این مطلب را نیز مطالعه کردند:

نوآوری در کارخانه یا کارخانه نوآوری

 

مرور شعار های رهبر انقلاب در یک دهه گذشته

ایشان در آغاز سخنرانی خود، به مرور شعارهای تبیین شده توسط حضرت آیت الله خامنه ای پرداختند و تشریح کردند: از سال 91 به بعد، کلمه تولید، محور تمام گفتگوها شده است. شعارامسال نیز به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین ختم شد و آن چیزی که امسال اتفاق می‌افتد دقیقاً یک آدرس دقیق کدگذاری شده به بدنه نوآوری و بدنه اشتغال است و در اصل این شعار را باید از “تولید، دانش بنیان، اشتغال افرین”به ” تولیددانش بنیان و اشتغال آفرین” تغییر داد.

 

 

ایشان با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری و تمامی مسئولین و وزرا در راس محور مستقیم این شعار قرار دارند، گفتند: ذات نوآوری اشتغال را کم می‌کند. زیرا با سیستم سازی یکسری از الگوها را حذف کرده و تبدیل به یک الگو اصلی می‌کند. خود این مفهوم به دنبال ایجاد اشتغال نیست.

هر نوآوری دانش بنیان نیست! هر دانش بنیانی نوآوری است!

مهندس مکارم در بحث اصلی خود با اشاره به مفهوم دانش بنیان گفتند: الزاماً لازم نیست هرفرآیند نوآورانه‌ای دانش بنیان باشد، ما به آن شرکت‌هایی که برای رسیدن به محصولاتشان از نوآوری استفاده می‌کنند و در آن مسیر ازدانش نیز بهره می‌گیرند، شرکت دانش بنیان می گوییم. به‌عنوان مثال ذات شرکت‌هایی همچون تپسی و اسنپ دانش بنیان نیست ولی نوآور می‌باشند. اما آن اپلیکیشنی که می‌تواند بر اساس هوش مصنوعی قیمت‌گذاری کند که در چه ساعتی، چه عددی را به راننده  نشان دهد، دانش بنیان است ولی اصولا ذات این کارها نوآورانه است. ما خیلی از کارهای نوآورانه را داریم که در آن ارزش اقتصادی زیادی وجود دارد، اشتغال زیادی هم می‌تواند داشته باشد ولی الزاماً دانش‌بنیان نیستند وهمینطور یکسری فعالیت‌هایی داریم که آنها دانش‌بنیان‌اند و حتماً باید سیر نوآوری از آنها عبور کرده باشد.

 

نقش تولید و خدمات در اشتغال کلان

مهندس مکارم با تاکید به اینکه تولید فقط ۴۰ درصد میتواند اشتغال ایجاد کند و این خدمات‌اند که اصلی ترین نقش را در اشتغال کلان دارند،  افزود: خدمات مابه‌ازای هر یوزر نیاز است و به واسطه آن می‌توان سطح اشتغال بالایی را ایجاد کند. در واقع خود تولید در مقایسه با خدمات از لحاظ ایجاد اشتغال ضعیف است. استراتژی کشور ما تولید دانش‌بنیان است و این یعنی شرکت‌های دانش بنیان که معمولا زیر دو درصد اثر اقتصادی دارند، برای آنکه در دنیای واقعی کسب‌وکار اثر بیشتری داشته باشند باید همسو با شرکت‌های بزرگ تولیدی شوند و در این راستا شرکت‌های تولیدی بزرگ با قابلیت دانش بنیان شدن، باید روی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند و شرکت های دانش بنیان در بستر آنها این جریان بزرگ را ایجاد کنند. مأموریت امسال معاونت علمی این است که دست شرکت‌های دانش بنیان را در دست شرکت‌های بزرگ صنعتی بگذارد و آنها را صنعتی کند و از طرفی شرکت های صنعتی را نیز به سمت دانش بنیان شدن، سوق دهد. کلمه کلیدی امسال که پلاک زنگ بود، کلمه اشتغال آفرینی است و به این معناست که استراتژی سیستم‌های دولتی، حمایتی و سرمایه‌گذاری باید طوری باشد که شرکت‌های بزرگی که می‌توانند اقتصاد پایدار و درازمدت ایجاد کنند، به گونه ای تشویق شوند که حاضرشوند در حوزه دانش بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کنند و منابع انسانی با ارزش بالاتر را در خدمت شرکت‌هایشان قرار دهند و آن چیزی که باید امسال تغییر کند توجه به منابع انسانی با کیفیت بالاتر است و آنجاست که باید گفت نیروی دانشگاهی بیشتری باید به کار گرفته شود.

 

مهندس مکارم در جهت تکمیل سخنرانی خود به خروجی شعار امسال  نیز پرداخت و گفت:

محصولات تولیدی امسال باید چند ویژگی داشته باشند:

  • نیاز داخل را حل کنند.
  • حتما محصولاتمان جنس صادراتی داشته باشند.
  • پویایی ایجاد کنند.
  • امیدبخش باشند و بخش بیشتری از جامعه را درگیر کنند.

ماموریت تشکل های فرهنگی در راستای تحقق شعار امسال

ایشان در پایان با اشاره به نقش و ماموریت تشکل‌های‌فرهنگی در راستای این شعار خاطر نشان کردند: حوزه تولید کارآفرینی اول از همه نیاز به ترویج دارد و ماموریت اول تشکل‌های‌فرهنگی در امسال ترویج صحیح این گفتمان است. ماموریت دوم این است که منابع انسانی خبره اثرگذار را تحت تربیت خود قرار دهند. ماموریت سوم نیز جهت دادن همدیگر و یا” تواصوا بالحق وتواصوا بالصبر” همدیگر است. ماموریت چهارم که از مهم‌ترین ماموریت‌ها به شمار می‌رود این است که ما در حوزه فناوری و محصولات فرهنگی علی‌رغم وجود محتوای زیاد، به شدت خلأ داریم. تشکل‌های‌فرهنگی می‌توانند ماموریتی برای خودشان تعریف کنند و به عرصه تولید محصولات فرهنگی و انتشار و صادراتش ورود پیدا کنند و اثرگذار باشند و به طور کلی دلار وارد کشور کنند.

 

منبع: شهر‌آرا

 

شاید این مطلب را نیز دوست داشته باشید:

پنج دسته از افرادی که برای ساخت یک اکوسیستم استارتاپی پایدار به آن‌ها نیازمندیم

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.