کارگاه تولید محتوا در شتابدهنده فردوسی
برگزاری کارگاه تکنیک های تولید محتوا
25 بهمن, 1397
شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های فناوری‌های بیمه‌ای
اینشورتک: شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های فناوری‌های بیمه‌ای
25 بهمن, 1397

دومین «ملاقات»: ایجاد اعتماد در پرداخت‌های آنلاین

مهدی خیاطیان - مدیر فروش مجموعه زرین‌پال

  ضرورت استفاده از بهترین منابع در اکوسیستم استارتاپی، بیش از هر اکوسیستم دیگری تعیین‌کننده است. از طرف دیگر، مدیریت هزینه در استارتاپ ایجاب می‌کند تا هزینه‌ها را هوشمندانه و بهینه صرف پیشرفت کار کرد.

چگونه می‌توان این دوگانگی را رفع نمود؟

در این بین، شاید بتوان به «آموزش» و «تجربه» به ‌عنوان راه‌حل این مشکل اشاره نمود. بهره‌گیری از تجارب افراد کاربلد، تاثیر شگرفی در کاهش زمان و افزایش احتمال موفقیت استارتاپ‌ها دارد.

در همین راستا، شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی به عنوان اولین شتاب‌دهنده دانش‌بنیان شرق کشور در نظر دارد تا در قالب طرحی با نام «ملاقات»، چهره‌های مطرح استارتاپی کشور را به مشهد دعوت نماید تا با فراهم نمودن بستری برای انتقال تجربه با آنان، گامی در جهت رشد و ارتقاء اکوسیستم استارتاپی شرق کشور برداشته باشد.

دومین «ملاقات»، با حضور مهدی خیاطیان، مدیر فروش مجموعه زرین‌پال، برگزار شد. استارتاپی در حوزه سرویس‌های پرداخت که ۸ سال از آغاز فعالیتش می‌گذرد و فراز و نشیب‌ های جذابی را پشت سر گذاشته است. پس از شنیدن داستان راه‌اندازی زرین‌پال، وی به تشریح راهکارهای پرداخت برای کسب‌وکارهای پلتفرمی و تحلیل نقاط قوت و ضعف هر یک پرداخت.

زرین‌پال: ایجاد اعتماد

پرده اول: سال 89 تا 94

در این دوره، پرداخت آنلاین مقوله‌ای مملو از ریسک بود؛ جایی که عموم افراد حاضر نبودند برای خرید آنلاین به طرف مقابل اعتماد نمایند. هیچ تضمینی برای تحویل گرفتن کالا یا خدمت وجود نداشت و انجام تراکنش مالی نیز از ابهام ماجرا کم نمی‌کرد. پلیس فتا بهمن ماه همان سال تشکیل گشت و نتیجتاً تا آن موقع، هنوز خبری از ساختار جرایم رایانه‌ای نبود. از طرف دیگر، بانک‌ها سرویس‌های پرداخت خود را صرفاً به دانشگاه‌ها یا مجموعه‌های بزرگ ارائه می‌دادند. از همین رو، زرین‌پال با ایده ایجاد راهکاری برای تضمین تراکنش‌های خرید و جلوگیری از خرده کلاهبرداری‌ها در جهت ایجاداعتماد بین فروشنده و خریدار در فروردین 89 راه‌اندازی شد.

پرده دوم: سال 94 تا 96

علیرغم این که زرین‌پال موفق به جذب سرمایه‌گذار شد، چالش های بزرگی در این مسیر پیش روی آنها بود که حیات آنها را با بحران روبرو کرد. از جمله می‌توان به فیلتر شدن زرین‌پال در دو نوبت اشاره کرد. سخت‌تر این که اولین نوبتی که زرین‌پال فیلتر می‌شود، سرمایه گذار درخواست فروش سهام خود را اعلام کرده و زرین پال سهام را با ارزش بالاتر بازخرید کند و مجبور به بوت استرپ می‌شود. دومین باری که زرین‌پال فیلتر می ‌شود، مرداد 96 است؛ جالب اینکه در اردیبهشت همان سال زرین‌پال دانش‌بنیان شده است!

پرده سوم: سال 96 تا به اکنون

تاکنون، چندین نوبت حساب بانکی زرین‌پال بسته شده؛ با این حال، زرین‌پال اکنون جزء پرداخت‌یارهایی است که اولین مجوز پرداخت‌یاری را از بانک مرکزی و شاپرک دریافت کرده و قریب به 35 نفر در آن مشغول به کار هستند. از خدماتی که زرین‌پال ارائه می‌نماید، می‌توان به درگاه پرداخت، IPG، سرویس پرداخت USSD، پرداخت درون برنامه ای و سرویس مهم تسهیم اشاره کرد؛ سرویس‌هایی که بسته به نیازهای متفاوت کسب‌وکارها طراحی شده‌اند تا آنها را از مشکلات پرداختی نجات دهند. به عنوان نمونه، می‌توان به سرویس تسهیم اشاره کرد که برای رفع نیاز مارکت‌پلِیس‌ها اشاره کرد. حجم تراکنش در مارکت‌پِلِیس‌ها بسیار بالاست؛ با این حال، حاشیه سود بسیار اندکی به پلتفرم‌ها تعلق می‌گیرد. بنابراین، اگر کل پول پرداختی وارد حساب بانکی پلتفرم شود، درگیر مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی جدی خواهند شد، چرا که بیمه و مالیات به تمام رقم ورود یافته به حساب بانکی تعلق می‌گیرد. در سرویس تسهیم، وجه پرداختی به تامین‌کننده و پلتفرم، بسته به سهم هر یک در مبلغ مورد تراکنش تقسیم می‌شود؛ بدین صورت، مالیات و بیمه بسته به سهم هر یک به آنها تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این، به کمک سرویس تسهیم، نیاز مجموعه‌ها به داشتن تیم مالی بزرگ نیز رفع می‌شود.

پرسش‌های شرکت‌کنندگان و پاسخ‌های زرین‌پال

پس از شنیدن ماجرای جذاب راه‌اندازی و رشد زرین‌پال، وقت آن بود که صاحبان کسب‌وکارهای پلتفرمی، با راهکارهای پرداخت برای کسب‌وکارهای خود آشنا شوند و سوالات خود را از مهدی خیاطیان بپرسند. یکی از سوالاتی که بین عموم شرکت‌کنندگان مشترک بود، سیستم نوین پرداخت در دنیا به کدام سمت گرایش دارد که خیاطیان در پاسخ به این سوال، از فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها به عنوان جریان اصلی این حوزه یاد کرد. وی همچنین روند فعلی در کشور را نیز در ادامه روند موجود در دنیا اعلام کرد که مسیر قانونی خود را طی می‌کند که از آن جمله، می‌توان به رونمایی از اولین رمز ارز کشور یاد کرد. در همین راستا، زرین‌پال نیز در پی بروز رسانی شیوه‌های جدید خود در حوزه پرداخت با استفاده از فناوری بلاک‌چین و بهره‌گیری از رمز ارزهاست.

یکی دیگر از سوالات متداول بین شرکت‌کنندگان این بود که با وجود درگاه‌های پرداختی که PSPها ارائه می‌دهند، زرین‌پال چگونه توانسته است بازار خود را حفظ کند. خیاطیان در پاسخ به این سوال، فرآیند دریافت درگاه پرداخت از PSPها را بسیار زمان‌بر دانست. علاوه بر این، برای دریافت درگاه از PSP بایستی ای‌نماد داشت؛ حال اینکه این فرآیند در زرین‌پال ظرف کمتر از یک روز کاری و بدون داشتن ای‌نماد انجام می‌گیرد. وی یکی دیگر از تفاوت‌های درگاه پرداخت PSPها و زرین‌پال را اینگونه تشریح کرد که اگر شما از یک PSP درگاه پرداخت خود را دریافت نمائید، در صورتی بالا رفتن ترافیک یا قطع شدن PSP، فرآیند پرداخت شما با مشکل مواجه می‌شود؛ این در حالی است که هیچگاه چنین مشکلی را در زرین‌پال تجربه نخواهید کرد، چرا که زرین‌پال به 9 PSP بصورت هوشمند متصل است و بار موجود را بصورت خودکار روی آنها توزیع می‌نماید که با قطع شدن هر کدام از آنها، فرآیند خرید از شما به PSP دیگری هدایت می‌گردد، عواملی که تاثیر زیادی در حضور به موقع در بازار و جلب رضایت مشتری دارند که با وجود درگاه‌های پرداختی که PSPها ارائه می‌دهنده، زرین‌‌پال را کماکان به عنوان گزینه‌ای جدی برای کسب‌وکارهای پلتفرمی حفظ می‌نماید.

مدیر فروش زرین‌پال در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر اینکه علیرغم نداشتن دانش فنی کد نویسی ندازی ، چگونه می‌توان پلتفرم فروش خود را راه‌اندازی کرد، وجود افزونه‌های متعدد در زرین‌پال را یکی از مزایای آن دانست که با کمترین دانش فنی، می‌توان بخش پرداخت زرین‌پال را به سایت اضافه نمود.

دومین ملاقات با استقبال بسیار خوب صاحبان کسب‌وکارهای پلتفرمی مشهدی روبرو شد؛ امید است تا دورهمی‌های «ملاقات»، سهمی در هم‌افزایی و شبکه‌سازی اکوسیستم کارآفرینی شرق کشور با سایر اجزای آن در تمام کشور داشته باشد.

علی بنائی
علی بنائی
مدیر ارتباطات سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *