صنایع خلاق - شرکت خلاق - اقتصاد خلاق
شرکت‌های خلاق، مشمول مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان
11 دی, 1397
مسابقات آفلاین در ریس نت
از صفر تا پیست
11 دی, 1397

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از «شتابدهنده کسب و کار فردوسی»

بازدید دکتر سورنا ستاری از شتابدهنده فردوسی

بازدید دکتر ستاری از شتاب دهنده فردوسی

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، روز گذشته طی سفری یک روزه و در راس هیئتی وارد استان خراسان رضوی شد. وی در جریان این بازدید از بخش های مختلف مجموعه «آخرین خبر» و «شتابدهنده کسب‌وکار فردوسی» بازدید کرد.

دکتر ستاری در شتاب دهنده فردوسی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این بازدید، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه و آشنایی با فعالیت‌های این دو مجموعه گفت: «آخرین خبر» و «شتابدهنده کسب‌وکار فردوسی» در طول این سالها رشد قابل‌توجهی داشته‌اند؛ البته باید در نظر داشت که در این فضا، رقبای زیادی وجود دارد و باید تلاش کنید تا در این رقابت جا نمانید. از همین رو، باید نوآوری داشته باشید و در کنار آن باید سازوکاری ایجاد کنید تا بتوانید نوآوری‌های جدید را به این مجموعه‌ تزریق کنید.

وی وجود مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها را برای تزریق و توسعه نوآوری در محیط‌های جدید کسب‌وکار ضروری خواند و افزود: وجود این مراکز، مسیر را برای تزریق نوآوری در کسب‌و‌کارهای نوین هموار می‌کند و چگونگی استفاده از نوآوری‌ها را نشان می‌دهد.

ستاری همچنین افزود: شتابدهنده فردوسی با ساختار و ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در زمینه تبلیغات و بازارسازی ایجاد کرده است، می‌تواند با استفاده از نوآوری به فعالیت خود به نحو موثری رونق دهد.

وی با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به لحاظ مادی و معنوی آمادگی همکاری و حمایت از این مجموعه را دارد، افزود: معتقدم شتابدهنده فردوسی زمانی موفق خواهد بود که بتواند سرمایه بخش خصوصی را به اکوسیستم استارتاپی جذب کند.

 

وی با اشاره به شکل‌گیری اکوسیستم  نوآوری در کشور گفت: به طور طبیعی هرمجموعه و شرکتی برنده است که زودتر در این  اکوسیستم ورود کند، ولی اساس کار باید بر مبنای نوآوری و حرکت به سمت ایده‌های نو باشد.

وی به چاپ مجموعه‌ای 7 جلدی در مورد ایده‌های مختلف توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: بررسی این ایده‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه اغلب ایده‌ها، مدل‌هایی کپی شده از ایده‌های دیگر است؛ این در حالی است که کپی کاری ایده‌های اجرا ‌شده به جایی نمی‌رسد.

راه‌اندازی اولین «کارخانه نوآوری» در شرق کشور کلید خورد

با امضای تفاهم‌نامه‌ای دو جانبه با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری بین «شهرداری مشهد» و «شتابدهنده کسب و کار فردوسی» با همراهی «بنگاه رسانه ای سرمایه گذاری آخرین خبر»، اولین کارخانه نوآوری در مشهد راه‌اندازی می‌شود.

همزمان با سفر معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به استان خراسان رضوی اولین کارخانه نوآوری، عصر امروز با امضای تفاهم‌نامه‌ای دو جانبه بین«شتابدهنده کسب و کار فردوسی» و «شهرداری مشهد» راه‌اندازی می‌شود.

 دکتر اسماعیل قادری فر، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی در گفتگو باخبرنگار خراسان، با اشاره به جزئیات راه‌اندازی اولین کارخانه نوآوری در شهر مشهد گفت: با توجه به ظرفیت بیش از حد تصور و فوق‌العاده مجموعه «آخرین خبر» و همچنین فعالیتهای موثر و قابل‌تحسین مجموعه «شتابدهنده کسب و کار فردوسی» طی 4 سال اخیر، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای گسترش چتر حمایتی خود از این مجموعه، اولین کارخانه نوآوری را طی تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین «معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری»، «شتابدهنده کسب و کار فردوسی» و «شهرداری مشهد» راه‌اندازی خواهد کرد. وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، درصدد هستیم تا در برخی پهنه‌های صنعتی شهر مشهد نظیر کارخانه قدیمی کوکاکولا که جنبه نوستالژیک دارد، اولین کارخانه نوآوری در حوزه  کسب‌وکار را ایجاد کنیم.

 وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت عظیم شهر مشهد به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای مذهبی جهان، پایتخت معنوی شیعیان، حضور بیش از 20 تا 30 میلیون زائر در این شهر و زیرساخت‌های خوبی که از نظر فضا و امکانات و اثرگذاری در جهان اسلام داریم، «شتابدهنده کسب‌وکار فردوسی» به عنوان شتابدهنده‌ای در حوزه کسب‌وکارهای نرم و هویت‌ساز، قطعاً می‌تواند زنجیره ارزش‌سازی را برای توسعه کسب وکار در کشور ایجاد کند.

ستاری که میهمان افتتاحیه مرکز نوآوری شهری بود، در ابتدای این مراسم، کارخانه نوآوری را بهترین بستر برای توسعه کسب‌و‌کارهای فناورانه دانست و افزود: امروز حرکت ما باید به این سمت باشد که حل مشکلات شهری را به جوانان بسپاریم و کارخانه های نوآوری با بسترسازی برای فعالیت جوانان این امکان را فراهم می‌کند.

 وی با بیان این که نسل جوان بزرگترین سرمایه دولت هاست گفت : ما باید یک محیط تنفس جدید به جوانان بدهیم تا معضلات جامعه را خودشان حل کنند و در عین حال با ایجاد و توسعه استارتاپ‌ها برای خود کسب‌وکار ایجاد کنند.

وی افزود: مردمی که در شهر زندگی می کنند باید مشکلات خود را از طریق کارآفرینی حل کنند و شرکتهای چند هزار میلیاردی به واسطه حل این مشکلات داشته باشند. وی به چالش حمل و نقل در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: استارتاپ‌ها به کمک نوآوری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانسته‌اند از خدمات هزینه‌بردار شهری نظیر تاکسیرانی، خلق ثروت کنند؛ این در حالی است که در صورت استفاده از منابع دولتی، به سرعت نابود می‌شدند.

وی همچنین توسعه استارتاپ‌ها و فناوری‌های دانش‌بنیان را از جمله راهکارهای حفظ جوانان در کشور و جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد.

علی بنائی
علی بنائی
مدیر ارتباطات سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *