تمام آنچه باید در رابطه با فرهنگ سازمانی بدانید

تعلق خاطر کارکنان
تعلق خاطر کارکنان،مهم اما فراموش شده
3 دی, 1401
مدیریت سرمایه های انسانی
دوره آموزشی مجازی مدیریت سرمایه های انسانی(کارکنان و مشتریان)
3 دی, 1401

تمام آنچه باید در رابطه با فرهنگ سازمانی بدانید

ما در این بلاگ  با تعریف فرهنگ سازمانی، انواع فرهنگ سازمانی و اهمیت آن و شیوه تشخیص بهترین فرهنگ در سازمان سعی می کنیم تا اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.

فرهنگ سازمانی(Organizational Culture)چیست؟

به بیان ساده، فرهنگ سازمانی نحوه تمایل رهبری به پرورش یا مراقبت از کسب و کار، ذینفعان و کارکنان  است.Organizational Culture را می توان به عنوان رفتارهای سازمانی سازگار کارکنان و رهبران (هنجارها) تعریف کرد.

 

انواع فرهنگ سازمانی:

 

 تقسیم بندی از دیدگاه کامرون و کویین :

4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه کامرون و کویین

  • فرهنگ توسعه‌گرایی– ایجاد فرهنگ پویا و کارآفرینانه.
  • فرهنگ قبیله ای – فرهنگ همکاری مردم محور و دوستانه.
  • فرهنگ سلسله مراتبی – فرهنگ کنترلی ساختار یافته و فرآیندگرا.
  • فرهنگ بازار – فرهنگ رقابتی نتیجه گرا و رقابتی

 

 

 

 

 تقسیم بندی از دیدگاه مدرسه کسب و کار هاروارد:

  • فرهنگ هدف : رهبران و کارکنان شرکت ارزش های نوع دوستانه تغییر جهان را به اشتراک می گذارند و اطمینان حاصل می کنند که منابع جهانی با کسانی که در حاشیه زندگی می کنند به اشتراک گذاشته می شود.
  •  یادگیری : بر تحقیق، نوآوری، خلاقیت، یادگیری و توسعه تمرکز می کند.
  •  لذت: داشتن سرگرمی و شوخ طبعی چیزی است که این فرهنگ را تعریف می کند.
  •  نتیجه گرا : با دستیابی به اهداف، دستیابی به اهداف و عملکرد محور مشخص می شود.
  •  مقتدر:  توسط رهبری قوی و کارکنان با اعتماد به نفس تعریف می شود. محیط کاری رقابتی است که در آن کارکنان تلاش می کنند تا در زمینه کاری خود بهترین باشند.
  •  ایمن :  ممکن است ریسک گریز باشد، جایی که رهبران در تقویت ایمنی از طریق برنامه ریزی و انجام ریسک های حساب شده یا کم و انجام کارهایی که در گذشته موثر بوده است، پیشرفت می کنند.
  •  دستوری:  معمولاً با قوانین، رویه ها و جایی که کارکنان نقش های بسیار مشخصی دارند تعریف می شود.
  •  مراقبتی:  با محیطی مشخص می شود که از کارکنان خود مراقبت می کند و در آن ممکن است تعامل و وفاداری قوی وجود داشته باشد.

 

اهمیت فرهنگ سازمانی برای شرکت ها:

  • افزایش مشارکت کارکنان
  • کاهش گردش مالی
  • هویت برند قوی
  • بهره وری بالا
  • قدرت تحول آفرین
  • مجریان برتر
  • محیط سالم تیم

برای مثال تقویت تعلق خاطر کارکنان میتواند آن را اعتلا دهد.

 

 

چگونه فرهنگ شرکتی مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

 

گام اول:

در ابتدا اهداف سازمانی ، سبک های کاری تیم ، تغییراتی که کسب و کار شما در حال انجام است برای تعیین مناسب ترین فرهنگ نظر بگیرید. همینطور سعی کنید یک تجربه مثبت برای کارکنان ارائه دهید و چابکی تیم را در الویت قرار دهید.

گام دوم:

شما می توانید از ابزار ارزیابی Organizational Culture ابزار (OCAI) بر اساس چارچوب ارزش های رقابتی  استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید که فرهنگ فعلی و ترجیحی محل کار شما چیست. به این ترتیب، می توانید مسیر خود را به سمت فرهنگ محل کار مورد نظر خود بپیمایید.

گام سوم:

دگرگونی فرهنگی، فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی شما به منظور تطبیق مجدد فرهنگ با چشم انداز، ماموریت و ارزش های اصلی سازمان برای دستیابی به اهداف استراتژیک آن است.

 

منابع:

indeed

ALHR

 

محمد هادی خورشیدی
محمد هادی خورشیدی
کارشناس دیجیتال مارکتینگ شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *