سومین نوبت از دورهمی بازی سازان مشهد با نام «ریلود؛ نقد یک بازی» به همت شتاب دهنده کسب و کار فردوسی و حمایت استودیوی بازی سازی آنباند، بنیاد ملی بازی های رایانه ای و اتحادیه محصولات فرهنگی و بازی و سرگرمی مشهد برگزار شد.
ریلود 3 به نقد بازی تحسین شده Hollow Knight اختصاص داشت که ارائه آن به عهده امیر محسن غیبی بود. وی که در عرصه ساخت بازی 8 سال سابقه فعالیت حرفه ای داشته و به عنوان تکنیکال جنرالیست سه بعدی در ساخت بازی ایفای نقش می کند، حضور در تیم ساخت بازی های «تیکاف 2»، «تیکاف 3» و «حمله به اچ 3؛ حماسه عقاب ها» را در کارنامه دارد.
غیبی بازی Hollow Knight را در ژانر Metroidvania معرفی کرد که وارث بازی های موفق Metroid و Castlevania به شمار می رود. وی با اشاره به اینکه این بازی، خروجی یکی از Game Jam های استرالیایی است، به نقش موثر رویدادهای Game Jam در دنیا پرداخت و از تفکر برخی از بازی سازان کشور که گیم جم را محلی برای بازی سازان تازه کار می داند، انتقاد کرد.
غیبی به بررسی تاریخچه بازی «شوالیه توخالی» نیز پرداخت. این بازی که با تیمی دو نفره کار خود را آغاز نموده است؛ تیمی که برای پیشبرد ساخت بازی خود، رو به جمع سپاری آورده اند؛ جایی که تقاضای آنها برای تامین سرمایه جمعی 35000 دلاری، با استقبال مخاطبان و بازیدوستان روبرو شده و موفق به تامین 57000 دلار می گردند. ساخت بازی 4 سال زمان می برد که از قضا با تحسین مخاطبان و منتقدان روبرو می شود و جایزه بازی مستقل سال 2018 استرالیا را نیز از آن خود می کند.
Aggregate score |
|
Aggregator | Score |
Metacritic | 87/100 NS) 90/100) |
Review scores | |
Publication | Score |
Destructoid | 10/10 |
Eurogamer | Recommended |
IGN | 9.4/10 |
Nintendo Life | 9/10 |
Nintendo World Report | 10/10 |
(PC Gamer (US | 92/100 |
PC PowerPlay | 8/10 |
VideoGamer.com |
8/10 |
غیبی در ادامه به بررسی محیط، داستان، آرت، کنترلرها، انیمیت و المان های برجسته گیم پلی پرداخت، دلایل انتخاب بازی سازان در چینش موارد موجود را برشمرد و همچنین نحوه تاثیر آن روی مخاطب را بررسی کرد.
پس از نقد بازی، نوبت به معرفی شرکت کنندگان رسید؛ جایی که افراد حاضر در دورهمی، به ارائه سوابق فعالیتی خود در عرصه بازی اشاره داشتند؛ بخشی که شرکت کنندگان فرصت می یابند تا به ذکر سوابق کاری خود بپردازند و فرصت های همکاری خود را به سایرین پیشنهاد دهند. از طرف مقابل، افرادی که به دنبال عضویت در تیمی بازی ساز هستند نیز می توانند فرصت های مختلف همکاری را بررسی کنند و با تیم مورد نظر وارد مذاکره شوند. این بخش که «شبکه سازی سریع» نام دارد، بر آن است تا یکی از چالش های جدی افراد و تیم ها در یافتن همکار یا نیروی کاری مورد نظر را برطرف نماید و هم افزایی موجود را بیشتر نماید.
دورهمی های «ریلود» بر آن است تا بصورت ماهانه برگزار گردد. علاوه بر نقد یک بازی، این دورهمی بر آن است تا با برگزاری رویدادهای آموزشی حوزه بازی، دانش و تجارب افراد باتجربه را در دسترس سایر علاقه مندان به بازی سازی نیز قرار دهد و بر همافزایی عناصر موجود در اکوسیستم بازیسازی بیفزاید. از همین رو، شتاب دهنده فردوسی از تمامی افرادی که تمایل دارند به نقد بازی یا بیان تجربه کاری خود بپردازند، دعوت به همکاری می نماید.