آنچه يک استارتاپ بايد درباره تيم سازي بداند

ششمین دورهمی دیدآپ شتابدهنده فردوسی
ششمین دورهمی «دیدآپ» 9 بهمن ‌ماه برگزار می گردد.
8 بهمن, 1396
دیدآپ 6
گزارش ششمین دورهمی «دیدآپ»
8 بهمن, 1396

آنچه يک استارتاپ بايد درباره تيم سازي بداند

اصول تیم سازی

يکي از مهم­ترين عوامل موفقيت هر استارت آپ، تيمی قوي و با انگيزه است. هزاران ايده خوب با پتانسيل درآمدزايي بالا به نتيجه نخواهند رسيد، مگر به کمک افرادي که براي رشد و بارورشدن آن تلاش کنند. شروع يک استارت آپ به صورت يکنفره و يا با ترکيب تيمي نامناسب هزينه­ هاي زيادي را در پي خواهد داشت. حال اين سوال مطرح مي­­شود که «چه شاخص­هايي را در انتخاب هم­ تيمي خود لحاظ کنيم؟»

  • داشتن چشم ­انداز مشترک. هنگامي که اعضاي يک تيم چشم ­اندازهاي متفاوتي براي استارت آپ خود متصور مي ­شوند، اختلاف نظرات شديدي ميان آنها رخ خواهد داد و استارت­ آپ را از مسير خود منحرف خواهد ساخت. مدير تيم بايد بتواند افرادي را انتخاب کند که اهداف مشترک يا نزديک به هم داشته باشند. حتي بعد از انتخاب افراد مناسب، ارزش­ هايي که در استارت­ آپ خود به دنبال آن هستيد و چشم ­انداز استارت آپ را براي همه اعضا نهادينه کنيد و فراموش نکنيد که اين مهم، باعث حفظ انسجام تيم شما خواهد شد.
  • ترکيب تيمي مناسب. به اين فکر کنيد که استارت ­آپ شما به چه نيروهايي براي موفقيت و پيشرفت احتياج دارد. آنها را گرد هم آوريد. گاهي بعضي از استارت­ آپ ­ها به اشتباه تصور مي­ کنند که به ازاي هر نقش بايد يک نفر را در تيم خود داشته­ باشند، درصورتي که هر نفر مي­ تواند ايفاکننده چندين نقش در يک تيم باشد. به عنوان مثال يک فرد مي­تواند طراح سايت و مدير خوبي باشد و هم در بخش فني و هم در بخش مديريتي فعاليت کند.
  • تعداد اعضا. تیم های استارت­ آپي معمولا تعداد اعضاي بالایی ندارند. تعداد افراد زيادي را در تيم خود گردهم نياوريد، زيرا کنترل آنها دشوار مي­شود.
  • اختلاف نظر. آيا بهتر است اعضاي تيم شخصيت ­هاي متفاوتي داشته باشند يا تا حد ممکن شخصيت ­هايی نزديک به هم؟ مسلما وجود افرادی متفاوت در يک تيم با نقطه نظرات متفاوت بهتر است، زيرا مکمل يکديگر بوده و قادر خواهند بود استارت ­آپ خود را از چندین جنبه­ بررسي کنند. اين موقعيت را متصور شويد که تمام افراد تيم خوش ­بين هستند و کسي جنبه شکست استارت ­آپ را نديده و عوامل شکست را به خوبي بررسي نمي­ کند. وجود فردي منتقد در اين تيم، تعادل آن را حفظ کرده و تيم را به چالش خواهد کشيد.
  • هم­ تيمي شدن با دوستان. اگر با دوستان خود تيمی استارت­ آپي تشکيل مي­ دهيد، آگاه باشید که کار و روابط دوستانه از یکدیگر جدا هستند. بنابراین لازم است تعاملات کاری تان جدي باشد و رو دربايستي را کنار بگذاريد.
  • بحث مالي. بحث ­هاي مالي هميشه نقاط بحراني و حساس در يک استارت­ آپ بوده­ است. چه بسيار استارت­ آپ ­هايي با ايده­ هاي عالي و تیم هایی توانمند که به دليل عدم شفافيت در مسائلي همچون سهام و نحوه پرداخت حق ­الزحمه، از هم ­پاشيده و به کلي از عرصه استارت­ آپي محو شدند. از همان ابتدا سهام ميان خود، درصد مشارکت اعضا در فعاليت­ هاي استارت­ آپ و به طور کلي نحوه همکاري ميان خود را تعيين کنيد و سنگ­ هايتان را وا بکنيد!

 

کیمیا رمضانی
کیمیا رمضانی
مديربرنامه شتابدهي سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *