براساس تحقیقات شرکت پیپ بوک PitchBook ، شهر کلمبوس (مرکز ایالت اوهایو آمریکا ) در اوهایو در سال 2018 حدود 250 میلیون دلار معاملات سرمایه گذاری صورت گرفته است. سنت لوئیس نیز بیش از 650 میلیون دلار در طول سه سال گذشته جذب سرمایه داشته و شهر های شارلوت کارولینای شمالی ، در همین مدت نزدیک به 900 میلیون دلار سرمایه جذب کرده ند.
شاید در دنیای سرمایه گذاری این اعداد چشمگیر نباشند، اما نکته ای مهم در این بین وجود دارد:
نکته کلیدی برای حفظ چنین موقیعتی در پایگاه های سرمایه گذاری نوظهور، داشتن تمرکز و برنامه ای بلند مدت است، شاید برنامه ای 20 ساله و یا بیشتر. بعلاوه این را هم باید بدانیم که جهت تبدیل شدن به مکانی جذاب برای کارآفرینان و سرمایه گذاران برتر، نیازمند همکاری و هم دلی تمامی اعضای یک جامعه استارتاپی هستیم.
این جمله به این معنی است که باید افراد و روابط را سازماندهی کنیم. بدون شک سرمایه عاملی مهم برای ساخت چنین شرایطی است، اما پایه های اصلی یک اکوسیستم استارتاپی بر اساس سرمایه های انسانی، جذب نیرو های خبره، پرورش و بکارگیری آنها شکل می گیرد.
وقتی صحبت از ایجاد چنین محیطی توسط افراد خبره می شود. مهم ترین عوامل ساختار و نقش ها هستند که خودنمایی می کنند. جوامع کارآفرینی بدون تکمیل این نقش ها نمی توانند به موفقیت و رشد سیستماتیک دست یابند.
بنیان گذاران شرکت های نوآور و نماد های موفق تجاری که تاثیر غیر قابل انکار بر صنعت و جامعه دارند.این افراد تجربه و شبکه لازم برای حل چالش های استارتاپ ها را دارند و به عنوان سفیرانی معتبر برای تبدیل شدن شهر خود به قطب نوآوری خدمت میکنند. اینها زیربنای جامعه شما هستند و بارز ترین ویژگی آنها داشتن توانایی لازم برای حضور در یک بازی طولانی است.
سرمایه گذاران و مشتری های اولیه، که غالبا صاحب شرکت ها یا مشاغل مستقل اند و تمایل به کمک به رشد استارتاپ ها دارند. آنها می توانند کارآفرینان ایده پرداز و پرانرژی که قصد راه اندازی یک محصول یا سرویس جدید را دارند، جذب خود کنند و بر این باورند که روند رشد و نوآوری می تواند جریانی قوی در اکوسیستم ایجاد کند. دقت کنید که حتی اگر آنها پیش قدم نشدند، سعی کنید آنها را پیدا کرده و متقاعدشان کنید که به شما کمک کنند.
رهبران و بنیانگذاران شرکتهای نوپا که در حال راهبری استارتاپ های خود هستند و به سطح مشخصی از موفقیت و اعتبار رسیده اند. در حالی که تمرکز آنها روی کسب و کار خودشان است، اما می توانند مانند یک آهنربا سایر کارآفرینان را به خود جذب کنند. از آنها بخواهید تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند و با زیرساخت هایی که دارند به موفقیت شما کمک کنند. این پیشگامان چالش ها را بهتر از هر کس دیگری می شناسند.
توسعه دهندگان ، طراحان ، مؤسسان و متخصصانی که در شرکتهای راه اندازی شده توسط پیشگامان کار می کنند. این افراد کمک های ارزنده ای به جامعه ارائه می دهند.
آنها سطح درآمد و مهارت بالایی دارند و تقریبا در اکثر حوزه ها می توانند مفید واقع شوند : از بهبود کیفیت مدارس منطقه گرفته تا کمک به لایه های مختلف یک کسب و کار محلی که برای ارائه خدمات بهتر به مردم تلاش می کند. این متخصصان، پیشگامان آینده در امر آموزش نیز هستند، پس باید محیط را بگونه ای برای آنها فراهم کرد تا احساس کنند که می توانند در شهر خود مهارت هایشان را رشد دهند و دغدغه مهاجرت برای رشد خود را نداشته باشند.
وکلا ، حسابداران و حتی مقامات دولتی که حمایت ، خدمات و قابلیت های شبکه آنها می تواند به افراد تازه وارد کمک کند. آنها گاهی خدمات خود را در ازای سهام های ناچیز ارائه می دهند تا به پیشرفت شرکت های نوپا کمک کنند. با توجه به ارزش یک استارتاپ ، کمک های حرفه ای آنها می تواند تفاوت موفقیت و شکست آنها باشد.
هر جامعه ای ،این سرمایه های انسانی را در اختیار دارد. اصل مهم ،شناسایی و بعد دانشی است که مشخص کند چه کسی چه کاری را انجام دهد و در نهایت هنر گردهم آوری آنها جهت دستیابی به یک دیدگاه مشترک است.
حضور این افراد را در اکوسیستم استارتاپی مشهد چطور ارزیابی میکنید؟
منبع ترجمه: https://medium.com