در این مقاله به چگونگی تهیه درست و اصولی یک ایمیل گزارش به سرمایه گذار و نحوه ارسال آن، می پردازیم.
قطعا به اهمیت ایجاد ارتباط با سرمایه گذار، برای افزایش شانس جذب سرمایه، واقف هستید.
بهترین راه برای ساختن این ارتباط از طریق ارسال گزارش های ماهانه است، این گزارش ها را میتوان به سرمایه گذاران فعلی و احتمالی، مشاوران و هر فرد تاثیر گذار دیگری که تمایل به خواندن گزارش شما داشته باشد، ارسال کنید.
گزارش را طوری بنویسید تا انگیزه کافی برای خواندن در سرمایه گذار ایجاد کند، برای این منظور از اصول زیر پیروی کنید:
برای نوشتن گزارش به سرمایه گذار باید خودتان را جای سرمایه گذار بگذارید!
اصلی ترین قانون برای ایجاد هر ارتباطی این است که خودتان را جای طرف مقابل قرار دهید. در این گزارش ها به عنوان یک کارآفرین، باید تصویر ذهنی خود را از “من چه موضوعی را میخواهم بگویم “ به اینکه “سرمایه گذاران چه چیزی در مورد ما می خواهند بدانند” تغییر دهید.
سرمایه گذاران با پول خرد وارد بازی سرمایه گذاری نمیشوند، آنها با تمام قوا می آیند و آینده شرکت، شغل و معشیتشان بستگی به میزان موفقیت سرمایهگذاریشان دارد.
بله سرمایه گذاران ریسک می کنند، اما ریسک هایی که محاسبه شده هستند.پس شما باید حقایق و مواردی را برای شروع محاسباتشان در ایمیل “گزارش به سرمایه گذار” به آنها ارائه دهید.
برای نوشتن گزارش به سرمایه گذار باید مختصر نوشتن را رعایت کنید.
جمله مقدمه گزارش شما به سرمایه گذار باید شامل این موارد باشد:
اینکه بتوانید همه این موارد گفته شده را در یک جمله پیاده سازی کنید کار ساده ای نیست، اما بیش از حد هم روی این موارد تمرکز نکنید.
به خاطر داشته باشید که گزارش سرمایه گذار نه یک نامه شخصی است و نه ابزاری برای بازاریابی پس پر حرف نباشید و یا در مورد اینکه چقدر سرتان شلوغ است ننویسید و تحت هیچ شرایطی برای سرمایه گذار قصه تعریف نکنید.
برای نشان دادن پیشرفت کسب و کارتان بجای استفاده از صفات، از متریک و معیار استفاده کنید.
-پیشرفت شما و مقایسه آن با انتظاراتتان، در این ماه چه اتفاقاتی افتاد؟ شکل گیری کسب و کارتان در این فصل چگونه است؟ سال پیش رو را چگونه ارزیابی میکنید؟
-چالش هایی که دارید و اقداماتی که برای کاهش آنها انجام میدهید. اگر این چالش شما جدید نیست و قبلا برای آن برنامه ای داشتید عملکرد این برنامه را توضیح دهید.
-نقشه و برنامه شما همراه با اعداد و ارقام. برنامه شما با توجه به اهداف و نقاط عطفتان چگونه پیش می رود؟
اولیت بندی کشش
نظر سرمایه گذاران در مورد اولویت هایشان در “گزارش های دریافتی” در استارتاپ های سطح اولیه (early stage) به صورت زیر است:
“من معمولا به دنبال اخبار مربوط به توسعه مشتریان هستم. جذب مشتری جدید معمولا بهترین شاخص پتانسیل رشد آینده استارتاپ ها است.”
مارک ایسلی، سرمایه گذار فرشته، بنیانگذار کرود فاندینگ CrowdFundNG
“چیزی که معمولا به دنبال دیدن آن هستم رشد، حرکات نسبی صعودی ماهانه، فصل به فصل و در خصوص معیار های مهم آن شرکت است. این معیارها ممکن است برای هر شرکت متفاوت باشد اما معمولا شامل مواردی از قبیل کاربرها، درآمد، حاشیه ها،کاهش ریزش مشتری و غیره است.”
لیستر دلگادو Lister Delgado, Managing Partner, IDEA Fund Ventures
“سرمایه گذاران به دنبال کشش هستند.” دیوید گاردنرDavid Gardner, Founder and Managing Partner, Cofounders Capital
آیا متوجه الگویی که در نظرات سرمایه گذاران نسبت به گزارش به سرمایه گذار وجود دارد می شوید؟
پیشرفت: اعداد جدید جذب مشتری خود را ارائه دهید و مشتری های مهم و معامله های بزرگ خود را در این میان برجسته کنید. اگر در آمد دارید آنرا بر اساس هر ماه ریز کنید و همینطور نشان دهید فروش ماهانه شما نسبت به فصل و سال تان چگونه بوده است.
سپس برای مشتریان، درآمد و هر معیار مهم دیگری که دارید ، نشان دهید و نشان دهید چگونه اعداد این ماه شما در برنامه رشد فصلی و سالانه تان قرارمی گیرند. بعلاوه آنها را با اهداف ، نقاط عطف و هر چیزی که باور دارید باعث دستاورد های بیشتر یا کمتری برای شما شده است مقایسه کنید.
چالش ها: دست نیافتن به پیشبینی هایتان در یک ماه یک زنگ خطر محسوب میشود، اما اگر دوماه به انتظارات خود نرسید این یک چالش است. شناخت چالش های فعلی و پیش رو و داشتن برنامه برای مدیریت و حل آنها همیشه مفید است ،حتی اگر همه کارها بهتر از چیزی که انتظار داشتید پیش برود. نکته کلیدی این است که بتوانیم با اعداد و ارقام این کار را انجام دهیم که منجر به کشش شود.
اگر نرخ ریزش شما هنوز بالا است، برنامه شما برای کاهش آن چیست؟ اگر اهداف جذب مشتری و درآمدتان محقق نمی شود، دلیل این مساله را ذکر کنید و راه حل تان را برای حل این مساله عنوان کنید.
برنامه ها: برنامه دارای دو قسمت اصلی برای رسیدن به کشش است، این دو قسمت عبارتند از وضعیت پایپلاین مشتری و اینکه محصول شما چگونه است؟
چند مشتری بالقوه در پایپلاین شما قرار دارد و چند درصد از آنها را می خواهید (در ماه، فصل و سال جاری) به مشتری بالفعل تبدیل کنید؟ این رابطه نسبت به گذشته به چه ترتیب بوده است؟
قیف محصول شامل نکات کلیدی مربوط به نقشه راه محصول، بعلاوه تمامی ابتکارات بازاریابی و فروش است. این قسمت همچنین می تواند شامل مشارکت های در حال مذاکره باشد. توجه داشته باشید هدف این قسمت نشان دادن کشش است. چگونه این تعهدات چشم انداز رشد شما را تغییر میدهند؟
از عدم موفقیت ،انتظارات و پیش بینی های اشتباه فرار نکنید، چون این اتفاقات مرسوم هستند، این نحوه مدیریت شما در مواجه با مشکلات است که نقاط قوت و ضعف تان را نشان میدهد.
گاردنر می گوید: “من سعی می کنم یک کارآفرین را با داشته هایش بسنجم. اینکه او با منابعی که در دست داشت به چه دستاورد هایی رسید.”
برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و در هر شکستی درسی نهفته است. نکته کلیدی در مورد کشش این است که در طولانی مدت اعداد و ارقام شما بدرستی رشد کند، حتی اگر در کوتاه مدت این اعداد و ارقام کاهش یابد و یا حتی سقوط کند.
پیگیری معمولا یک بحث جانبی اما مهم است. بصورت تصادفی و بدون شناخت برای افراد ایمیل ارسال نکنید، یک حساب کاربری در سرویس های ارسال جمعی ایمیل مانند میل چیمپ ایجاد کنید. ابزار میل چیمپ دارای یک سیستم طبقه است که به شما می گوید چه کسی توجه بیشتری به شما دارد.
سعی کنید ایمیل گزارش به سرمایه گذار شما معمولی باشد و زیاد حساسیت به خرج ندهید، اما توجه داشته باشید ابزار های ایمیل مارکتنیگ به شما اطلاعات مهمی از قبیل نرخ باز شدن ایمیل ها، نرخ کلیک و… می دهند که میتوانید این داده ها را طبقه بندی و پردازش کنید.
خوب یا بد، این سیستم ها به دریافت کنندگان شما اجازه می دهند که لغو اشتراک کنند که البته این یک نکته مثبت است و لزومی ندارد که شما وقتتان را برای افرادی که با کسب و کار شما تناسب ندارند هدر دهید.
دلیل اصلی که شما کارآفرینان به سرمایه گذاران گزارش ارسال میکنید ایجاد ارتباط و در نهایت دریافت پاسخ از آن هاست.
سرمایه گذاران هر زمانی که ایمیل های گزارش را دریافت می کنند که به نوعی درخواست پاسخی را از آنها نداشته باشد، باعث تعجبشان میشود.
در واقع شما باید تمام تلاشتان را به کار ببندید تا در ایمیل گزارش به سرمایه گذار بصورت تعاملی بنویسید. سوال بپرسید، نظرخواهی کنید و تقاضای بازخورد داشته باشید.
بالاخره برخی از افراد لیست شما قطعا دکمه پاسخ را خواهند زد و آنرا تبدیل به رشته های باریک ارتباطی خواهند کرد.ضرورت نگهداری از این رشته ها به اندازه ضرورت ارسال گزارش های ماهانه به سرمایه گذاران است، چون هر زمانی که فردی به یکی از ایمیل های شما پاسخ میدهد، شما شانس ساختن یک رابطه بهتر را پیدا می کنید.
نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید.
منبع:medium.com