کنفرانس «Pocket Gamer Connects» یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت بازیسازی در جهان است و بستری است تا بازیسازها بتوانند پای تجربیات چهرههای موفق جهانی در این صنعت بنشینند، با آنها به گفتگو بپردازند و از تجربیات آنها استفاده کنند. چهارمین دوره این کنفرانس از 9 نوامبر آغاز و تا 13 نوامبر ادامه دارد و به علت شیوع ویروس کرونا، بصورت آنلاین برگزار میگردد.
کنفرانس امسال که پیشبینی میشود 3000 نفر در آن شرکت کنند، با اتفاقی ویژه همراه شد: حضور یک بازیساز جوان ایرانی در جمع پنلیستهای این رویداد. در این پنل که ساعت 15 روز دوشنبه 19 آبان به وقت تهران برگزار شد، معین رضایی، مدیر استودیو بازیسازی «آنباند»، در پنل «بازار منا تا چه اندازه میتواند بزرگ شود؟» حاضر شد و به سوالات پاسخ داد.
در این پنل، برخی از چهره های موفق این صنعت در منطقه منا به بررسی ابعاد مختلف این بازار پرداختند که از آن جمله میتوان به حسام هامو (مدیر Tamatem Games، بزرگترین ناشر بازی در منطقه منا)، مو فدل (هم بنیان گذار و مدیر Lahza Games)، ارسلان کی ران (سرپرست بخش ترکیه YOOZOO GAMES)، هبه موهارب (بازی ساز مستقل)، زائر حسین (مدیر کسب و کار FRAG Games) و سامر عباس (ناشر بازی در منطقه منا) نام برد.
یکی از مواردی که در این پنل مورد بررسی قرار گرفت، فرصت های موجود در این بازار بود. بزرگی بازار منا و اشتراک زبان عربی به عنوان زبان رایج این منطقه و چهارمین زبان زنده دنیا میتواند به گسترش بازار این منطقه کمک شایانی کند. از سوی دیگر، تاریخ غنی این منطقه از نقاط قوتی است که میتواند سرچشمه ایده ها، کاراکترها و بازی هایی باشد که جذابیت های ویژهای را به همراه دارند. این ویژگی ها تا بدان جا اهمیت دارند که یکی از پنلیست ها اذعان داشت در ابتدای تمامی جلسات جذب سرمایه خود، به معرفی مزیت های این منطقه میپردازد و پس از آن است که بازی خود را معرفی میکند، رویکردی که تاکنون از آن جواب گرفته است!
یکی از فرصت های دیگر در این منطقه که معین رضائی به آن اشاره کرد، هزینه پایین نیروی انسانی متخصص در این کشورها، در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی، است که فرصت فوق العادهای برای صنعت بازی سازی این منطقه به شمار میرود؛ اگرچه به اعتراف سایر پنلیست ها، بازی سازان حاضر در این منطقه، تجربه کمتری در قیاس با همتایان خود در دنیا دارند که روند تولید بازی های سطح جهانی در این منطقه را با چالش روبرو مینماید.
یکی از نکات قابل توجه در این پنل، جایگاه ممتاز بانوان در بازار منا بود. به تصدیق ناشران حاضر در پنل، در سال های اخیر، بانوان به مخاطب جدی بازی های دیجیتال تبدیل شده اند، به نحوی که پیش بینی میشود طی چند سال آینده شاهد بازی هایی خواهیم بود که تاکنون وجود نداشته اند و بصورت ویژه برای بانوان طراحی شده باشند.
یکی از مسائلی که بخش قابل توجهی از پنل را به خود اختصاص داد، شکست و ناکامی بازی های سرشناس در بازار منا بود. به باور عموم افراد حاضر در پنل، بازی هایی که در بازار منا شکست خورده اند، فرهنگ این منطقه را به درستی درک نکرده اند. به عبارت دیگر، فرهنگ این منطقه، درست مثل هر منطقه دیگری در دنیا، مهمترین پیش نیازی است که قبل از ورود به بازار آن باید فهمید و در نظر گرفت. این در حالی است که دلیل شکست عموم بازی های تولید شده برای این منطقه این است که بومی سازی نشده اند و صرفاً ترجمانی از نسخه اصلی بازی ها بوده اند که به تبع آن، به عدم استقبال بازیکنان این منطقه و ناکامی این بازی ها منجر شده اند.
جذب سرمایه یکی دیگر از چالش های صنعت بازی است که در این پنل به آن نیز پرداخت شد. حسام هامو در این باره اذعان داشت که سرمایه گذاران این منطقه عموماً سنتی هستند و درک چندانی از سرمایه گذاری روی صنعت بازی ندارند؛ از همین روست که تولید کنندگان حاضر در این منطقه بایستی برای ساخت بازی های پرهزینه خود سراغ سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی بروند.