بلاکچین،شفافیت و افزایش مسئولیت پذیری در بلاک میت2
اولین دورهمی تخصصی حوزه بلاک چین در شهر مشهد با نام «بلاک میت» آغاز به کار کرد.
21 اردیبهشت, 1398
عکس دست جمعی دستداران بلاکچین در بلاک میت
بلاک چین؛ شفافیت و افزایش مسئولیت‌پذیری
21 اردیبهشت, 1398

گفتگو با استارتاپ 8118

گفتگو با استارتاپ 8118

مختصری درباره خودتان بگوئید

نورالدین هویدا:متولد سال 71 ام، فوق لیسانس مدیریت پروژه دارم و نقطه قوت خودم رو منعطف بودن توی کار میدونم. چند سالیه که شراکتم رو با یاسر و محمد شروع کردم و چند کسب و کار مختلف رو با محمد و یاسر راه انداختیم.

یاسر نوروز زاده:متولد 69 ام،  لیسانس عمران دارم، عضو هیئت مدیره شرکت ساختمانی سپیدار سازه توس ام. اهل کار تیمی ام. سه نفری از سال ۹۲ تو پروژه های مختلف با همدیگه شراکت داریم.

محمد داودی: متولد 1371 ام، فوق لیسانس مدیریت پروژه دارم، یه آدم تمام اجرایی ام و صفر تا صد کارهای اجرایی تیم به من سپرده میشن، البته اهل ایده‌پردازی هم هستم.

به چه چک پوینت هایی در کسب و کارتان دست رسیده اید؟

محمد داودی: تا حالا از نقاط مختلف ایران سفارش گرفتیم، نرخ بازگشت مشتری مون بیش از 70درصد بوده و الان، علاوه بر تمام مناطق مشهد، مناطق 6و7 تهران رو هم پوشش میدیم.

چشم انداز هایپر 8118 چیست؟

محمد داودی: در سال آینده، بزرگترین هایپر مارکت آنلاین مشهد و در بلند مدت، بهترین هایپر مارکت آنلاین کشور.

مهمترین کمکی که شتاب دهنده به 8118 کرده، چیست؟

نورالدین هویدا: شتاب دهنده با قرار دادن 8118 در شرایط سخت و به چالش کشیدن ما، عملاً ما رو به سمتی سوق داد که بفهمیم چه انتظاراتی از کسب و کارمون داشته باشیم و کدوم انتظارات مشتری رو برآورده کنیم.

یاسر نوروز زاده: این که ما رو خیلی منطقی و صبور بار آورد و ترسی که همیشه توی وجود ما بود رو از بین برد، این که مبادا ایده ای که داریم رو تیم دیگه‌ای اجرائی کنه.

محمد داودی: این که اولا نگذاشته هیچوقت ناامید بشیم. در کنارش، زمانی که لازم بوده، بهمون سرعت داده و زمانی که لازم بوده هم جلوی عجله کردن مون رو گرفته.

چرا به شتاب دهنده فردوسی ملحق شدید؟

یاسر نوروز زاده: ما قبل از فردوسی جاهای دیگه ای هم سر زده بودیم اما از قدیم میگن که آدم به روی باز میره نه به در باز! برخورد خیلی مهمه که بحمدالله توی فردوسی عالی بوده و هست. همچنین نباید از شبکه ارتباطی بی نظیری که فردوسی داره بگذریم؛ چرا که واقعا توی اکوسیستم شرق کشور از نفوذ خیلی خوبی برخورداره.

محمد داودی: چون دنبال این بودیم که وارد فضای بزرگتر بشیم و از کمک آدمهایی استفاده کنیم که راه و چاه این کار رو بلدن.

حضور کدام منتور به رشد استارتاپ شما کمک بیشتری کرده است؟

نورالدین هویدا: منتور هایی که تاثیر مستقیم در استارتاپ ما داشتند مهندس مکارم، مهندس رمضانی، مهندس متقی و خانم دکتر فرامرزی بودن، البته در حوزه ارتباطات (طراحی کمپین ها) مهندس بنائی به ما کمک کردند.

یاسر نوروز زاده: راستش موقعی که 8118 تو دوره کشف و شتاب بودیم و باید مدام با منتورها سر و کله می‌زدیم، من سرباز بودم و ارتباط مستقیم چندانی باهاشون نداشتم، برای همین نمیتونم جواب درستی بدم؛ با این همه، منتور همیشگی مون مهندس مکارم بودن که واقعا فرد تاثیر گذاری ان.

محمد داودی: اول از همه خود آقای مکارم، بعد در همون ابتدای کار مهندس متقی که دوست و مربی خوب بودند. در ادامه، کمک های خانم مهندس رمضانی که مستقیما پیگیر کارهای ما بودن، خانم دکتر فرامرزی که توی بحث های پایه ای تر و مهندس بنائی توی مباحث تبلیغاتی و راه اندازی کمپین.

دوره کشف شتابدهنده فرودسی را چطور دیدید؟

نورالدین هویدا: به نظر من، دوره کشف زمان تبدیل مُشتی گِل به گلدونه که این اتفاق برای ما هم افتاد و یک ایده بسیار خام پس از کلی فرم دهی به 8118 الان رسید.

یاسر نوروز زاده: دوره کشف برای ما واقعا عالی بود، چرا که تونستیم MVP کارمون رو بگیریم و همین برامون خوب بود که دیدیم میشه با دستای خالی ام کار رو شروع کرد

محمد داودی: به نظرم دوره کشف خیلی سخت و مهمه، با کسب و کارت، فضای کاری و با منتورها آشنا نیستی. کسب و کارت دائما در چالشه و دائما تغییر میکنه؛ اینجاست که اگر منعطف نباشی و نسبت به ایده ات تعصب داشته باشی، همین اول راه وارد بیراهه میشی؛ پس دوره کشف خیلی سخت تره. شاید بشه ورود به دوره کشف رو تشبیه کرد به ورود به کلاس اول دبستان!

دوره کشف سخت تر است یا شتاب؟

نورالدین هویدا: چون تو دوره کشف، ایده بسیار خام ما کلی تغییر کرد و بعد از کلی فرم دهی به 8118 الان رسید، به نظرم کشف خیلی سخت تر از شتابه.

یاسر نوروز زاده: هر کدوم سختی خودش رو داره؛ سختی کشف اینه که با تغییر مواجه میشیم ونفس تغییر از اساس کار سختیه. سختی دوره شتاب تو تلاش های زیادتر و هدفمندتر کردن کاره.

محمد داودی: دوره کشف خیلی سخت تره.

به نظرتان، سخت ترین نقطه مسیر کدام است؟

نورالدین هویدا: مذاکره برای جذب سرمایه

یاسر نوروز زاده: وقتی که منتظر خبری برای پیشرفتت هستی، مثل وقتی که منتظری سرمایه گذار نتیجه مذاکراتتون رو بهت بده… از اون سخت تر وقتیه که جواب منفی میشنوی و این یعنی باید بیشتر تلاش کنی و سرمایه گذار بعدی رو پیدا کنی و….

محمد داودی: به نظرم، سخت ترین قسمت مذاکره با سرمایه گذاره و اینکه بعد از مذاکره ای که نتیجه نداره، بتونی دوباره به خودت و تیمت انرژی بدی.

مهمترین درسی که گرفته اید، چیست؟

نورالدین هویدا: اینکه چیزی که توی ذهن من جذابه، لزوما برای مشتری جذاب نیست. مشتری ترجیح میده نیازش خیلی معمولی ولی باکیفیت انجام بشه، بجای اینکه یک فرایند خوشگل طی بشه، اما در نهایت محصول بی کیفیت دریافت کنه.

یاسر نوروز زاده: تلاش مفهوم زندگی است، شکست و پیروزی در دستان خداوند است.

محمد داودی: تلاش مفهوم زندگی است، شکست و پیروزی تنها در دستان خداست! ما این جمله رو با وجودمون حس کردیم، پس هیچوقت دست از تلاش برنمیداریم، چون مهمترین بخش زندگی مونه.

فکر می کنید مهمترین عامل موفقیت یک استارتاپ چیست؟

نورالدین هویدا: توانایی تغییر در مواقع بحرانی رو داشته باشند و خیلی متعصبانه به ایده شون نگاه نکنن.

محمد داودی: اول تیم خوب، بعد داشتن ایده و بازاری جذاب و در آخر صبوری و تلاش برای اجرای خوب ایده.

یاسر نوروز زاده: به نظر من، تیم خیلی مهمه؛ اینکه همه با هم برای یه هدف بجنگن، خودش باعث میشه بااخلاق های بد هم خیلی بهتر کنار بیان، توی سختی ها بیشتر طاقت داشته باشن، حالِ هم رو خوب می کنن دیگه.

علی بنائی
علی بنائی
مدیر ارتباطات سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *