اختتامیۀ پنجمین دورۀ کشف
21 شهریور, 1397رویداد «روز برآیند»
21 شهریور, 1397
ارائه استارتاپی ارائه ای مختصر است که عموما با Powerpoint ،Keynote یا Prezi ساخته می شود که به مخاطبان شما شمایلی از کسب و کارتان را ارائه می دهد.
معمولاً ارائه استارتاپی در جلسات چهره به چهره یا آنلاین شما با سرمایه گذاران احتمالی، مشتریان، شرکا و هم بنیان گذاران به کار می آید.
اسلاید یک ارائه استارتاپی
1.معرفی
اینکه شما کیستید و دلیل حضورتان در اینجا چیست. سعی کنید معرفی تان کوتاه و بامزه باشد.2.مساله
می خواهید چه مشکلی را حل کنید؟ چیزی که به آن مشکل می گویید، واقعاً مشکل به حساب می آید؟
3.رقبا
برای حل مشکلی که عنوان کردید، چه راه حل های جایگزینی وجود دارند؟
4.راه حل
توضیح دهید که راه حل شما برای این مساله چیست.
5.محصول
طرز کار محصول یا سرویس شما چیست؟ چند مثال بزنید.
6.مزیت ها
چه چیزی راه حل شما را خاص کرده است؟ چرا شما از بقیه متمایزید؟
7.بازار
به اندازه بازار هدفتان اشراف داشته باشید یا حداقل تلاش کنید آن را حدس بزنید.
8.کشش
به معنای داشتن مجموعه ای قابل اندازه گیری از مشتریان است که به اثبات ظرفیت های شما کمک می کند .
9.مدل کسب و کار
برنامه شما برای درآمدزایی چیست؟ برنامه زمانی ای را نشان دهید که نشان می دهد چه زمانی درآمدها به سمت شما سرازیر می شوند.
10.تیم
افرادی که پشت این ایده هستند را معرفی کنید و نقششان را به اختصار بیان کنید.
11.سرمایه گذاری
بودجه برنامه ریزی شده شما چیست. به دنبال چه نوع پولی هستید؟
12.تماس
اطلاعات تماستان را قرار دهید و به افراد بگویید چطور می توانند سریعاً با شما ارتباط بگیرند.بایدها در ارائه استارتاپی
1. داستان بگویید و عاطفه افراد را درگیر کنید.
همه دوست دارند داستان بشنوند، حتی سرمایه گذاران. به همین خاطر، داستانی هیجان انگیز درباره استارتاپتان بگویید.
2. هر اسلاید به توضیح یک ایده اختصاص داشته باشد، نه بیشتر.
کاری کنید تا تمامی مخاطبانتان به مطلب واحدی فکر کنند.
3.همه چیز را مهیا کنید تا لحظات اولیه ارائه تان جذاب از آب در بیاید .
تصویری که در لحظات اولیه از خود به جا می گذارید بسیار نافذ است. 2 تا 3 دقیقه اول مهمترین بخش هستند.
4. افرادی که پشت این ایده اند را نشان دهید.
برای هر عضو تیم، توانایی مهم و مرتبطی را برشمارید که به آن شخص وجهه ای پیروزمندانه بدهد.
5. سعی کنید ظاهر ارائه تان یکدست باشد.
در تمامی اسلایدهای ارائه خود، از اندازه، فونت و رنگ یکسانی بهره بگیرید.
6. بیش از هر کس دیگر، به سنجه های کسب و کارتان اشراف داشته باشید.
توجه مخاطبان بیشتر به کشش استارت آپ شماست تا به کلامتان
1.بصورت رگباری از نکات بولت دار استفاده نکنید.
بایستی از بولت ها بصورت محدود استفاده کرد. زیادی آنها ارائه را نابود می کند.
2. ارائه را طولانی نکنید.
میانگین ارائه یک کارآفرین: 38 اسلاید؛
میانگین تمرکز سرمایه گذار نسبت به حجم جمجمه او: 10 اسلاید؛
باز هم هر طور صلاح می دانید.
3.متن ارائه تان را طوطی وار نخوانید.
در این صورت مثل ربات به نظر می آیید و تماس چشمی تان با مخاطب را از دست می دهید؛ چیزی که بسیار مهم است.
4. فایل ارائه تان مملو از متن و بی عکس نباشد.
افراد نمی توانند همزمان متن را بخوانند و در همان حال به صحبت های شما گوش کنند. چشم نواز بودن ارائه آن را الهام بخش و عاطفه مخاطب را درگیر می کند.
5. بدون آمادگی قبلی ارائه ندهید.
سعی کنید سوالاتی را پیش بینی کنید که احتمالا از شما می پرسند و جواب آنها را آماده نمایید.
6.از فونت های کوچک استفاده نکنید.
همیشه اندازه فونت را آنقدر بزرگ در نظر بگیرید که تمامی حضار قادر به خواندن آن باشند. برای عنوان اسلایدها، اندازه فونت را بین 32 تا 44 در نظر بگیرید. برای متن های معمولی یا نکات بولت دار هم از اندازه فونت کمتر از 28 استفاده نکنید.
مدیر ارتباطات سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی