نام استارتاپ: Hubrif
هدف: Netflix فیلم های کوتاه آفریقایی
تعداد اعضا: 2 نفر- یک نفر ایده پرداز و یک نفر برنامه نویس
علت شکست: Business model
Tobi بنیان گذار استارتاپ Hubrif درپاسخ به این سوال که چطور ایده این استارتاپ به ذهنش رسید می گوید:” برای ساخت اولین فیلمم نیاز به دیدن تعدادی فیلم کوتاه داشتم و مجبور شدم زمان زیادی را در You Tube برای یافتن فیلم مورد نظرم صرف کنم ولی باز هم نتوانستم به فیلمی با کیفیتی که مد نظرم بود دست پیدا کنم.” این مشکل Tobi را بر آن داشت تا پلتفرمی مشابه Netflix برای فیلم های کوتاه آفریقایی راه اندازی کند تا علاقه مندان به فیلم های کوتاه آفریقایی و با کیفیت دسترسی داشته باشند.
اولین قدم، تشکیل تیم و یافتن برنامه نویسی بود که که بتواند این پلتفرم را برای او راه اندازی کند. Tobi نمیتوانست در ابتدای راه، حقوق یک برنامه نویس خبره را پرداخت کند. بنابراین باید فردی را پیدا میکرد که علاوه بر مهارت در برنامه نویسی، به بحث فیلمسازی هم علاقه داشته باشد. این جست و جو برای او یکسال به طول انجامید. سرانجام فرد منتخب او حاضر شد با دریافت 50 در صد از سهام، همکاری خود را آغاز کند.
دومین قدم جذب مشتری و معرفی Hubrif به مخاطبین بود. آنها شروع به تولید محتوا در وبلاگ ها، اخبار و وب سایت های مرتبط کردند و توانستند در کمتر از یکماه به 1000 بازدید برسند. همچنین متخصصین فنی و فیلمسازان از سهولت کار با پلتفرم و کیفیت فیلم ها بسیار راضی بودند.
اما…….
تحلیل Tobi از اشتباهاتی که در این راه انجام داد:
1-عدم شناخت صحیح مشتریان و نیازهای آنان موجب تحمیل هزینه های بسیار زیادی به ما شد. پس از مدتها متوجه شدیم علاوه بر اینکه بازار بسیار کوچکی را به عنوان بازار هدف انتخاب کردیم که قابلیت درآمدزایی زیادی نداشت، مشتریان هم اهمیتی به بستری که فیلم ها درآنها ارائه میشود نمی دهند و تنها کیفیت فیلم برای آنها مهم است. ما می توانستیم به جای صرف هزینه بسیار زیاد برای تهیه یک پلتفرم جدید، فیلم ها را در خانه خود تولید و روی You Tube منتشر کنیم و درآمد مناسب خود را بدست آوریم.
2-ما مشکلات مدیریتی داشتیم و سرعت تصمیم گیری در تیم بسیار پایین بود زیرا اعضای تیم وقت زیادی را صرف بحث کردن برای رسیدن به یک نتیجه مشترک می کردند.
3-سرعت ما در اعمال تغییرات و ساخت یک محصول کامل بسیار زیاد بود. در صورتیکه بهتر بود Hubrif را به پروژه های کوچکتری تقسیم میکردیم و در هر مرحله پس از دریافت فیدبک مناسب از مشتریان، تغییرات را اعمال میکردیم و کار را مرحله به مرحله گسترش میدادیم.
توصیه پیشنهادی:
در ابتدای کار مدل ناب خودتان را طراحی کنید و آن را تست و اعتبارسنجی کنید. سپس به مروز زمان و با گرفتن فیدبک های مناسب از مشتریان خود، آن را بهبود ببخشید. این کار باعث افزایش شناخت شما نسبت به نیازهای مشتریانتان و در نتیجه کاهش هزینه های شما خواهد شد. در غیراینصورت از مسیر درست منحرف کرده و منابع شما (فیزیکی، مالی، معنوی، انسانی) را به هدر خواهد داد.