وبینار مالی
وبینار «آشنایی با روش‌های تامین مالی بین‌المللی»
29 آبان, 1400
وبینار مدیریت منابع انسانی در شرایط بحرانی کرونا (1)
وبینار «مدیریت منابع انسانی در شرایط بحرانی(کرونا)»
29 آبان, 1400

گزارش رویداد «کارآفرینی؛ از رویا تا واقعیت»

از رویا تا واقعیت

عصر چهارشنبه 19 آبان 1400 رویداد “کارآفرینی؛ از رویا تا واقعیت” به میزبانی شتابدهنده کسب‌وکار فردوسی در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. این رویداد که با هدف استفاده از تجربیات واقعی کارآفرینان مطرحی همچون محمدعلی چمنیان، محمدعلی طهرانچی، مهدی انجیدنی و جواد عامل برگزار گردید، با دربرداشتن سخنرانی‌ها و پنل گفتگو باعث شد تا آخرین لحظات، مخاطبین در سالن آمفی تئاتر کارخانه نوآوری مشهد حضور داشته باشند.

مصطفی مکارم مدیرعامل شتابدهنده کسب‌وکار فردوسی به عنوان اولین سخنران، صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد که امروز دغدغه اکثر کارآفرینان و صاحبان صنایع این است که نگاه نوجوانان و جوانان به دنیای کارآفرینی به شکل مسیری فاجعه بار و بدور از رؤیا و امید است که آینده خوبی برای نسل جوان در پی نخواهد داشت. ما نگرانیم که جوانان با در نظر گرفتن اینکه می‌توانند از طریق روش‌های مختلف به درآمد برسند از کارآفرینی فاصله بگیرند، چون کارآفرینان بسیاری را می‌بینند که با وجود گذشت زمان هنوز نتوانسته‌اند حداقل‌های موردنیاز خود را تأمین کنند.

وی افزود: ما به این دنیا آمده ایم تا زندگی کنیم و جهان را به جای زیباتری برای زندگی تبدیل کنیم که برای این کار به ابزار نیاز داریم، این ابزار چیزی نیست جز سختی کشیدن! بشر برای ایجاد تغییر و رشد باید نیازهای زمین را بشناسد و برای رفع این نیازها ابزارهای جدید خلق کند. کارآفرینی با همین مأموریت ایجاد شده است. اما چیزی که از مسیر متنوع کارآفرینی دیده می‌شود تنها نوک کوه یخ است. اصل مسیر کارآفرینی را دیگران به هیچ‌وجه نمی‌بینند. مکارم برای بیان مقایسه‌ای هزینه‌های حوزه نوآوری گفت: کل هزینه صرف شده در اکوسیستم نوآوری ایران در مقیاس early stage  به اندازه هزینه ی 4 برج در خیابان فرشته نیست! درست است که همه جا صحبت از استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان است اما محتوایی که ارائه می‌شود با واقعیت فاصله بسیاری دارد.

مصطفی مکارم افزود: با وجود پیشرفت زیاد ما در حوزه IT، هنوز 80 درصد اقتصاد ما در کسب و کارهای سنتی است. بنابراین لازم است کسانی که در مسیر کارآفرینی هستند، یاد بگیرند از توهم دور بمانند. باید نگاه‌مان به افق های دور دست اما پاهایمان روی زمین باشد نه روی ابرها. ما از کارآفرینی چیزی را که به چشم می‌آید، یاد گرفته‌ایم نه آنچه که در باطن کارآفرینی می‌گذرد. ظاهر ما شبیه کارآفرین‌هاست اما هنوز مغز و درون‌مان کارآفرین نیست.

مکارم با اشاره به دوران دانشجویی خود گفت: در آن زمان برای اثبات لزوم تأسیس مرکز رشد به مسئولین باید تلاش زیادی صورت می‌گرفت، اما امروز همه به این لزوم دست یافته اند. برای گام برداشتن در مسیر کارآفرینی، نقطه شروع، تأسیس شرکت نیست بلکه جارو کشیدن یک شرکت در حال رشدوکار زیر دست یک کارآفرین است. باید کارمند باشیم تا روزی بتوانیم از کارمندی خارج شده و کارآفرین شویم.

در ادامه برگزاری رویداد، پس از معرفی مهندس محمدعلی چمنیان؛ مدیرعامل شرکت نیان الکترونیک، این کارآفرین برجسته مشهدی به ایراد سخنرانی و ارائه مطالبی در خصوص واقعیت‌های فضای کارآفرینی پرداخت. چمنیان در این ارائه کوتاه با اشاره به اینکه ما با نگاه کردن به نتیجه در مسیرها قدم می‌گذاریم و چالش‌ها و سختی‌های مسیر را در نظر نمی‌گیریم، گفت: باید قبل از قرار گرفتن در مسیر کارآفرینی به درک مناسبی از مسیر آن برسیم. کمتر کارآفرینی با هدف پول درآوردن و کسب درآمد وارد مسیر شده است و بیشتر به دنبال حل معضلات، پاسخ به مسائل و ایجاد تغییر هستند. پیش از شروع کارآفرینی باید از داشتن روحیه و شخصیت متناسب با آن اطمینان حاصل کرد.

چمنیان در ادامه تصور خود را نسبت به کسب و کار این گونه بیان کرد: من درختی را می بینم که کسب و کار ماست و در فضایی که شاخ و برگ آن دیده می‌شود، رشد می کند. قسمت مهم این درخت ریشه است که عامل استحکام درخت است. ریشه، بستر کسب‌وکار است و در کشور ما شرایط خوبی ندارد. سفر اصلی کارآفرینی در ریشه است. درخت در بستر خشک برای رشد باید با تلاش بسیار زیاد به منابع کافی برسد. افراد کمی به ریشه ها فکر می‌کنند و غالبا به دنبال فروش و شاخه های کسب‌وکار خود هستند. ریشه‌ها نقش اساسی و مهمی دارند و در بستری که ما در آن قرار داریم باید در عمق بسیار زیادی به منابع برسند. به علاوه با طوفانهایی که اقتصاد ما دارد باید ریشه های محکمی وجود داشته باشد که کسب و کار را نگه دارد. باید فرآیندهایی را که در پایداری کسب و کار نقش مهمی دارند، بشناسیم. اگر فرآیندهای مورد نیاز کسب و کار خود را نشناسیم نمی توانیم آن را پایدار نگه داریم. مزیت رقابتی پایدار در کسب و کارها یکی از عوامل نگهداری کسب و کار است. وقتی از ارائه کسب و کار خود نترسیم می توان گفت به مزیت رقابتی پایدار رسیده ایم و این زمان بر است. چمنیان اضافه کرد: هر جا نیاز بیشتری وجود داشته باشد، بیشتر می توان مفید بود و ارزش کاری که انجام می دهیم بالاتر خواهد بود. وی گفت: کارآفرینی برای بهره مندی نیست برای ایجاد بهره وری است.

در ادامه رویداد ملیحه فرامرزی؛ مدیر توانمندسازی و توسعه کسب و کار شتابدهنده فردوسی با نکاتی که در حوزه رشد استارتاپ ها ارائه داد، اطلاعات ارزشمندی در خصوص رشد و ذهنیت رشد و میزان موفقیت استارتاپها به مخاطبین منتقل کرد. وی گفت: 90 درصد استارتاپها محکوم به شکستند. از 10 درصدی که باقی می مانند، 50 درصد فقط 5 سال عمر می کنند و تنها یک هفتم از این 50 درصد موفق به حفظ نرخ رشدی که ایجاد کرده اند، می شوند. رشد کسب و کار از این نظر موضوع بسیار پیچیده ای است که باید همزمان به دوبال توجه کرد: مدیریت چیزی که تا کنون به دست آمده است و ایجاد گزینه های جدید برای کسب وکار. کسب و کارهایی می توانند پیشتاز باشند که همزمان به هردوبال توجه کنند. فرامرزی همچنین اضافه کرد: کسب و کارها در مسیر رشد با دو دره مرگ مواجه می شوند:  یک بار وقتی می خواهند توسعه پیدا کنند و بزرگ شوند و بار دوم وقتی که نمی توانند نیروی انسانی خود را توسعه بدهند. کسب و کار رشد می کند و نیروی انسانی رشد نمی کند یا نیروی مناسبی پیدا نمی شود. سوالی که مطرح است این است که رشد کی اتفاق میفتد؟ رشد زمانی محقق می شود که کسب و کار با یک نقطه تحول مواجه شود. این نقطه تحول می تواند محصولی جدید، مدل درآمدی و یا تغییر تکنولوژی باشد. رشد وقتی اتفاق میفتد که سرمایه انسانی، استراتژی، مدیریت منابع انسانی، نوآوری و هویت سازمانی مهیا باشد. می بینیم که همه چیز با محوریت افرادست.

فرامرزی اضافه کرد در سطح مدیریت، کسب و کاری رشد می کند که مدیرش رشد کند و همزمان از دانش، تجربه و مهارتهای ارتباطی برخوردار باشد و استفاده کند. عامل دیگری که در رشد کسب و کار مؤثر است، ذهنیت رشد است. مدیری می تواند کسب و کارش را رشد بدهد که خود به دنبال رشد باشد.

در ادامه ارائه، فرامرزی با بیان این نکته که تحقیقات نشان می دهد ایجاد انگیزه برای کارکنان در کسب و کار تنها به میزان 50 درصد به محیط کسب و کار و عوامل جانبی وابسته است و 50 درصد به انگیزه خود فرد بستگی دارد، سخنانش را به پایان رساند.

معصومه اسفندیاری
معصومه اسفندیاری
کارشناس شتابدهی شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *