گزارش ششمین دورهمی «دیدآپ»

اصول تیم سازی
آنچه يک استارتاپ بايد درباره تيم سازي بداند
11 بهمن, 1396
ارائه تیم ها در افتتاحیه کشف
گزارش افتتاحیه ی چهارمین دوره کشف شتابدهنده فردوسی
11 بهمن, 1396

گزارش ششمین دورهمی «دیدآپ»

دیدآپ 6

ششمین دورهمی «دیدآپ» عصر روز دوشنبه 9 بهمن ‌ماه در محل شتابدهنده کسب و کار فردوسی برگزار گردید. موضوع برنامه «سرمایه گذاری روی استارت آپ ها» بود. مهمان برنامه مهندس رسول عبدالهی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی، بود که قرار بود شرایط صندوق مجموعه خود برای سرمایه گذاری روی استارت آپ ها را تشریح کند.
در ابتدای برنامه مهندس بهزاد متقی، مدیر اجرایی شتابدهنده فردوسی، یکی از شایع ترین مسائل در استارت آپ هایی که به این شتابدهنده رجوع می کنند را جذب سرمایه عنوان کرد. از سمت دیگر، با توجه به موانع زیر با تنوع کم سرمایه گذارها در مشهد روبرو هستیم:
– آشنا نبودن با ادبیات سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها
– منابع مالی محدود
– سرمایه گذاری با هدف تصاحب سهام غالب استارت آپ که در واقع با هدف توسعه کسب و کار سرمایه گذار صورت می گیرد
در مقابل، سرمایه گذارهای پایتخت هستند که با موانع ذکر شده کمتر دست و پنجه نرم می کنند، ولی بر روی استارت آپ های پایتخت متمرکزند.
وی در ادامه به نامساعد بودن وضعیت استارت آپ ها از نگاه سرمایه گذاران پرداخت و مشکلاتی همچون نامناسب بودن ترکیب تیم، سابقه ی اندک همکاری اعضای تیم، عدم ورود استارت آپ به بازارهای بکر و در نهایت، ناآشنا بودن استارت آپ ها با ادبیات سرمایه گذاران را چالش های اصلی ورود سرمایه گذاران به حوزه ی استارت آپ ها دانست.
در قسمت بعد، مهندس عبدالهی به تعریف جایگاه و ماموریت صندوق پژوهش و فناوری پرداخت و مزیت های صندوق را نسبت به سایر نهادهای تامین سرمایه برشمرد، که از آن جمله می توان به «تنها صندوق فعال در شرق کشور در حوزه سرمایه‏گذاری خطر پذیر» اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به سابقه ی صندوق در ارائه ی تسهیلات به صاحبان کسب و کار، میزان این تسهیلات در چهار سال گذشته را چهل میلیارد تومان اعلام کرد.
در ادامه، حضار سوالات خود را از مدیرعامل صندوق پرسیدند و وی نیز به سوالات آنها پاسخ داد. مهندس عبدالهی در پاسخ به سوالی ابراز داشت که صندوق جز در چند مورد، از جمله سلامت و نانو که آن هم بدلیل وجود صندوق های مرتبط با این دو مقوله در استان می باشد، در تمامی حوزه ها مایل به سرمایه گذاری است. وی در پاسخ به سوالی دیگر، فرآیندهای سرمایه گذاری صندوق را از دو فرآیند تسهیلات و مشارکت اعلام نمود که در مورد اول، می توان به وام های 3 تا 14 درصد این صندوق اشاره کرد. وی در مورد مشارکت صندوق در پروژه ها و شرکت ها چندین فاکتور؛ از جمله ترکیب اعضای تیم، میزان اشتغال زایی، ضرورت و نیاز طرح در جامعه و سوددهی مجموعه، را برشمرد. وی یکی از ملاک های ارزش گذاری استارت آپ ها توسط صندوق را شتابدهنده فردوسی اعلام کرد. وی به نحوه ی پرداخت صندوق اشاره کرد و اذعان داشت که این فرآیند بصورت پله ای انجام می شود و به جهت هماهنگ سازی پرداخت های صندوق و نیازهای شرکت صورت می گیرد.
در ادامه ی برنامه تریبون به بنیان گذاران 20 استارت آپ مطرح شهر و در جلسه حاضر رسید که به معرفی خود و استارت آپ خود پرداختند. از بین آنها می توان به استارت آپ ریس نت، هوما، چیندی، های سرویس، پول تیکت، گپ، سورنج و آی پارتمان اشاره کرد.

علی بنائی
علی بنائی
مدیر ارتباطات سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی

1 نظر

  1. فائزه سقایی گفت:

    عالییییی مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *