استارتاپ ها و شرکتهای متوسط با شروع بزرگ شدن مرتباً دچار اشتباهاتی میشوند. این اشتباهات رایج میتواند منجر به وقفههای غیرضروری، رشد کند، باعث هرج و مرج و شاید حتی شکست کل استارتاپ شود.
خوشبختانه با تدارک، برنامه ریزی، مربیگری و راهنمایی مناسب، بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند.
مقیاس پذیر شدن به برنامه ریزی استراتژیک نیاز دارد اما تجربه، دانش و منابع لازم برای این کار اغلب وجود ندارد. در نتیجه، برنامه ریزی به صورت راه حل موقت باقی میماند و غالباً به اظهاراتی در مورد اهداف آینده و شاید رشد درآمد محدود میشود. اما برای رسیدن به سطح بعدی این موارد کافی نیستند. بدون برنامه ریزی منظم و اولویتبندی(کل اعضا تیم باید بتواند درک کند و از آن آگاه باشد)، مقیاس بندی هرج و مرج خواهد داشت.
بدون داشتن مفهومی مشخص درباره مسیر، به اهداف خود نخواهید رسید. تمرکز و تعهد عوامل کلیدی هستند. تنها دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید، مطرح نیست بلکه باید بدانید چه کارهایی را در هر برهه از زمان انجام ندهید. برای این منظور، شما باید ابزارها و سیستمهای مناسب را در اختیار داشته باشید تا همه افراد تیم شما از اولویت اول استارتاپ آگاه شوند.
رهبران موفق، ماشینهای ایدهپردازی هستند. آنها تصور میکنند، الهام میگیرند، ارتباط برقرار میکنند و بودجه را برای ایجاد یک کسبوکار پایدار تأمین میکنند. رهبر عالی بودن به معنای مدیر عالی بودن نیست، هرکدام به مهارتهای متفاوتی نیاز دارند. در مرحله راه اندازی اولیه، شما ممکن است بتوانید از عهده همه نقشهای عملکردی برآیید، اما این یک اشتباه مهلک است که باور کنید میتوانید این کار را تا انتها ادامه دهید. روی چشم انداز بلند مدت خود به عنوان یک رهبر استارتاپ متمرکز باشید و مدیریت و اجرای آن را به افرادی بسپارید که در آن مهارت دارند.
مقاله راههای مقابله با استرس برای رهبران را توصیه میکنیم مطالعه کنید.
روزی این فرصت بزرگ پیش روی شما قرار خواهد گرفت و برای مدیریت آن به منابع و نیروی انسانی نیاز خواهید داشت. به این عقیده محدودکننده که توانایی پرداخت مالی برای استخدام را ندارید، دچار نشوید. در عین حال، در مورد افرادی که اجازه ورود به محیط کار خود را میدهید، بسیار هوشیار باشید. داشتن نیروهای نامناسب در میان کارمندان میتواند بیشتر از منافع، ضرر داشته باشد و این یکی از متداولترین اشتباهاتی است که کارآفرینان انجام میدهند و در نهایت پشیمانی آن را میپذیرند.
سرمایهگذاران خطرپذیر که در راندهای بعدی سرمایهگذاری می کنند نسبت به سرمایهگذاران مراحل اولیه خطرپذیرتر هستند. معمولاً جذب آنها و انجام معامله بسیار بیشتر طول میکشد. در این مرحله باید از بی پول گذراندن خودداری کنید، بنابراین برنامه عملیاتی خود را زودهنگام تنظیم کنید و زودتر از آنچه که قصد داشتید آماده شوید تا سرمایه گذاران را تحت تأثیر قرار دهید.
اگر ترجیح می دهید مسیری متفاوت را دنبال کنید تا اینکه به دنبال بودجه خارجی بروید، می توانید برای ایجاد یک مدل با صرف هزینه از سوی مشتری نیز تلاش کنید. به عنوان مثال با مدل match-maker، خریداران و فروشندگان را بدون سرمایهگذاری یا با سرمایهگذاری محدود در کنار هم قرار میدهید، مانند Airbnb.
همه ایده های تجاری ممکن است این امکانات را ارائه ندهند اما ارزش بررسی دارند.
در حالی که بسیاری از بنیان گذاران استارتاپ در ابتدا میتوانند در رشد شرکت خود موفق شوند، اما همه آنها نمیتوانند در همه مراحل، فشار را مدیریت کنند. در درک نقاط قوت و ضعف شما به عنوان رهبر کسبوکار و جستجوی به موقع مشاوره، مربی و پشتیبانی اغماض زیادی وجود دارد. گرچه کناره گیری از کار هرگز آسان نیست، اما این میتواند فرصتهای شگفت انگیز بعدی را خلق کند و میتواند کسبوکار شما را رشد دهد.
اگرچه برنامههای عملیاتی استراتژیک برای دستیابی به چشم انداز شما مهم هستند، اما نمیتوان آن ها را یک حکم قطعی دانست. گاهی اوقات اوضاع آنطور که شما تصور میکنید پیش نمیرود و باید سریع تغییر مسیر دهید. صرفا بخاطر تغییر دادن ایده، چرخش محوری نکنید اما اگر لجبازی کنید، از حرکت باز میمانید، موفقیت هرگز عاری از شکست نیست.
اشتباهات رایج دیگر نداشتن اهداف هوشمند، پرهیز از فناوری یا سیستمهای جدید، نادیده گرفتن اهمیت بازاریابی، نشناختن مشتری، زیاد و کم بودن هزینه است. پیش از مواجهه با جادههای سنگلاخی، به دنبال کمک باشید! تعداد زیادی مربی، مرشد و تیمهای مشابه وجود دارد که تقریباً هر نوع شکست را دیده و تجربه کردهاند. از آنها برای هموار کردن مسیر بهرهمند شوید.