دربسیاری از کشورهای پیشرفته، صادرات محورِ اصلی توسعه است؛ تا جایی که برخی، صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی میدانند. در واقع با این نگاه، ضرورت کار بازاریابی بینالمللی محصولات صادراتی اهمیتی مضاعف مییابد. به لطف گستره فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف، بستر بسیار جذابی برای بازاریابی بین المللی فراهم شده است. ضمن این که بازاریابی بین المللی با استارت آپ ها در شرایط تحولات نرخ ارز در کشور بیش از هر زمان دیگری می تواند به افزایش صادرات غیرنفتی کمک کند. در این زمینه به سراغ سید محمود حسینی، بنیان گذار استارت آپ Irex2World، رفتیم تا درباره حوزههای فعالیت این استارت آپ و موضوع بازاریابی بین المللی آگاهی بیشتری کسب کنیم.
Irex2Worldمخفف انگلیسی «صادرات ایران به دنیا» است. در آغاز راه، ماموریت تیمِ ما معرفی جامع شرکتها و محصولات ایرانی به بازار منطقه و دنیاست؛ به گونه ای که به کمک وب سایت Irex2World، شرکتها و محصولات زنجیره صادرات ایران در 16 گروه صنعت (کالاو خدمات) می توانند به چهار زبان انگلیسی، عربی، روسی و فارسی، خود را در بازار ایران و جهان معرفی کنند.
ایده اولیه Irex2World حدود سه سال قبل در سفربه عراق شکل گرفت. درجلسه ای با رایزن تجاری ایران در عراق، متوجه شدم که محصولات و شرکتهای ایرانی در مقایسه با محصولات دیگر کشورها نظیر ترکیه ناشناخته مانده اند؛ چرا که تجار عراقی هیچ شناختی از محصولات ما نداشتند. در تحقیقات بعدی، جای خالی معرفی و برندینگ محصولات ایران در تمام بازارهای جهانی مشاهده شد؛ همین شد که ایده اولیه بازاریابی درعراق جای خود را به وب سایتی جامع برای بازاریابی جهانی محصولات صادراتی کشور داد.
بعد از بازگشت از عراق، تیم اولیه شکل گرفت که پس از عبور از فراز و نشیب های متعدد، محصول اولیه برای ورود به بازار آماده شد. این جا بود که با ورود به شتابدهنده کسب و کار فردوسی و بهرهگیری از ظرفیتها و ارتباطات این مجموعه، ضمن نهایی شدن برنامه کسب و کار، ارتباطات لازم با نهادهای مرتبط برقرار و Irex2World به طور رسمی به بازار معرفی شد.
Irex2World از یک طرف زمان و هزینه های بازاریابی جهانی شرکتهای ایرانی را کاهش می دهد و از طرف دیگر، دسترسی آسان، جامع، سریع و بدون هزینه متقاضیان جهانی به محصولات ایرانی را ممکن می سازد. هم اکنون شرکتهای صنعتی کشور در بخش کالا و خدمات می توانند اطلاعات، اخبار، کاتالوگ و تصاویر محصولات خود را بدون محدودیت به صورت جامع و با کیفیت مناسب برای معرفی در سایت بارگذاری کنند. تاکنون حدود 4000 محصول از شرکتهای مختلف صنعتی و دانش بنیان بارگذاری شده که روزانه بازدید کنندگان و مشتریان مختلفی از سراسر دنیا را به شرکتهای معرفی شده وصل می کند.
با توجه به وضعیت استراتژیک ایران در منطقه و وجود بازار 600 میلیون نفری در اطراف ایران، یکی از برنامه های اصلی کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بحث حمایت از تولیدات صادراتمحور و افزایش صادرات غیرنفتی است. از همین رو به کمک شتابدهنده فردوسی موفق به جلب حمایت معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری شده ایم؛ به نحوی که شرکتهای دانش بنیان کشور می توانند باحمایت این معاونت به معرفی جهانی خود در Irex2World بپردازند. همچنین حمایت های بسیار خوبی از طرف سازمان صنایع کوچک، شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، SPX خراسان رضوی و پارک علم و فناوری صورت گرفته است.
منبع خبر: http://khorasannews.com
1 نظر
با سلام بسیار عالی است افتخار همکاری برای صادرات را دارم شرکت ما دانش بنیان و تولید کاشی و سرامیک انتی باکتریال است و برای اولین بار در خاورمیانه با عمر دایمی و در تاریکی مطلق خاصیت میکروب کشی دارد و برای بهداشت محیط فردی و عمومی میتوان استفاده کرد از مکانهای خصوصی مانند حمام و سرویس بهداشتی خانه میتوان صد در صد محیط بدون میکروب و استریل داشت تا کاربردهای عمومی مانند استخرها هتل ها اشپزخانه های صنعتی کارخانجات صنایع غذایی و بیمارستانها و مراکز درمانی استفاده کنند