استارت آپ Irex2World، فرصتی برای بازاریابی محصولات ایرانی درجهان
استارت آپ Irex2World، فرصتی برای بازاریابی محصولات ایرانی درجهان
25 اردیبهشت, 1398
اسلایدر کشف 8
افتتاحیۀ هشتمین دورۀ کشف شتابدهنده کسب‌وکار فردوسی
25 اردیبهشت, 1398

کار تیمی؛ تنها راه رسیدن به افق های دور

اهمیت تیم سازی

اگر میخواهید سریع حرکت کنید تنها حرکت کنید، ولی اگر میخواهید به افق های دور، دست پیدا کنید به صورت تیمی حرکت کنید.

اهمیت تیم

سوالی که ذهن بیشتر بنیان‌گذاران را به خود مشغول می سازد این است که آیا نمیتوانیم به تنهایی کسب و کار خود را راه اندازی کنیم؟ برای موفقیت حتما باید افراد جدیدی را به کسب و کار خود اضافه کنیم؟ بیشتر بنیان‌گذاران براین باورند که به اندازه ده نفر کارایی دارند و هیچ کس به اندازه آنها نسبت به کسب و کارشان دلسوز نیست و نیازی به اضافه کردن افراد جدید به تیم خود ندارند.

با ید بگوییم داشتن هم‌بنیان‌گذار الزاما باعث موفقیت نمیشود و حتی مواردی بوده اند که به تنهایی توانسته اند کسب و کار خود را راه اندازی کنند و تا مدت ها به کارشان ادامه دهند؛ اما اگر میخواهید کسب و کاری پویا داشته باشید و رشد چشمگیری را تجربه کنید، نیاز به افرادی دارید که شما را در این راه یاری دهند. نکته جالب توجه اینجاست که بیش از 90 درصد از استارتاپ‌های یونیکورن دنیا، تیم هایی داشته اند که از دو نفر و بیشتر تشکیل شده بودند. پس اگر میخواهید توسعه پیدا کنید، نیازبه یک تیم خوب دارید.و

انتخاب هم تیمی مناسب بسیار مهم است. راه اندازی یک استارتاپ و یافتن هم تیمی مانند ازدواج است؛ قرار است زمان بسیار زیادی را با هم تیمی های خود سپری کنید، لذا در انتخاب آنها بسیار دقت کنید. دراین مطلب چند نکته مهم را در انتخاب هم تیمی مناسب بیان میکنیم:

  • ابتدا بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید و کسانی را پیدا کنید که بتوانند این نقاط ضعف را در تیم پوشش دهند. به عنوان مثال اگر فردی درونگرا هستید، به یک هم تیمی برونگرا احتیاج دارید. یا اگر یک استراتژیست و ایده پرداز هستید، حتما به فردی با توانایی اجرایی نیاز دارید تا تیم شما را تکمیل کند. هم بنیان‌گذار شما باید کارهایی را انجام دهد که انرژی زیادی از شما می گیرد و انرژی شما را تخلیه می کند.
  • جست و جو برای یافتن فرد مناسب را از شبکه های ارتباطی خود شروع کنید؛ از میان دوستانتان یا کسانی که می دانید در کسب و کارشان موفق بوده اند و می توانند افرادی را به شما معرفی کنند که برایتان مناسبند. در مرحله اول سراغ دسته ای از دوستانتان بروید که سابقه همکاری با هم را دارید.
  • 3 تا 5 شاخصی را تعیین کنید که برایتان مهمند تا در مصاحبه با فرد مورد نظر لحاظ کنید. اگر فرد مورد نظر با انتظارات شما فاصله زیادی داشته باشد، کارایی لازم را برای کسب و کار شما نخواهد داشت، حتی اگر فردی باهوش و با استعداد باشد.
  • پس از انتخاب فرد مورد نظر، حتما مدتی را به صورت آزمایشی با او کارکنید تا عملکردش را ارزیابی کنید. پس از عقد قرارداد محرمانگی، مطمئن شوید که توانایی ها، استعدادها و مهارت های لازم را برای پیشبرد اهداف کسب و کار شما داشته باشد.

[1]

توصیه های ما به شما در خصوص تیم سازی

  • یکی از چالش های موجود سر راه تیم سازی این است که افراد جدید به ایده و طرح شما اطمینان نمی کنند و به کسب و کار شما وارد نمی شوند. ابتدا ایده خود را امکان‌سنجی کنید و نسبت به اجرایی شدن ایده خود مطمئن شوید. این اطمینان باعث می شود بتوانید با قدرت بیشتری افراد جدید را برای اضافه شدن به تیم خود ترغیب کنید.
  • کسانی را انتخاب کنید که شنونده های خوب و افرادی انعطاف پذیر باشند و توانایی تحمل بحران ها و ناپایداری ها را داشته باشند.
  • حتما سعی کنید ویژگی های شخصیتی و توانمندی های افرادی که به تیم شما اضافه می شوند را به خوبی درک کنید و هر فرد را در جایگاه مناسب خود قرار دهید؛ در غیراینصورت اعضای تیم شما عملکرد مناسبی نخواهند داشت، زیرا مشغول انجام کاری می شوند که برای آن ساخته نشده اند.
  • حتما در همان ابتدا در مورد نحوه تعاملات مالی به صورت شفاف با هم تیمی های خود صحبت کنید. با آنها به توافق برسید که در ازای فعالیت‌هایشان به آنها حقوق پرداخت خواهی کرد یا سهام اعطا می کنید. به آنها چه مقدار حقوق پرداخت خواهی کرد یا در صورت اعطای سهام، دقیقا چه میزان سهام به آنان اعطا خواهید کرد.

[1] entrepreneur.com

کیمیا رمضانی
کیمیا رمضانی
مديربرنامه شتابدهي سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسي

1 نظر

  1. علی خادم الرضا گفت:

    مطلب بسیار عالی و نگاه کاملاً درستی هست.
    با تشکر از شما.
    موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *