NPV , IRR , ROI
چرا تحلیل همزمان NPV , IRR , ROI اهمیت دارد؟
5 اردیبهشت, 1400
ضرورت استراتژی بازاریابی
مقدمه ای بر معرفی و ضرورت استراتژی بازاریابی در چرخه عمر محصول
5 اردیبهشت, 1400

تمام آنچه برای پذیرش در شتابدهنده باید بدانید

معرفی جامع شتابدهنده ها

دسترسی به شتابدهنده‌های استارتاپ بسیار دشوار است. برنامه‌های معروف ترین شتاب دهنده‌ها، مانند Y Combinator و Techstars، در بهترین حالت فقط 1٪ تا 3٪ از تقریبا 6000 درخواست خود را قبول می‌کنند.
برای کسب جایگاه در بین بهترین‌ها، در انجام روند ثبت درخواست پذیرش شتابدهنده‌ها جدیت داشته باشید. شما به احتمال زیاد یک برنامه کتبی گسترده و همچنین چندین مصاحبه مستقیم خواهید داشت.
آنچه شتابدهنده ها در درخواست های پذیرش به آن توجه می‌کنند.
در حالی که شتاب دهنده ها با هم تفاوت دارند، اکثرا به دنبال عوامل و ویژگی های مشابه در متقاضیان هستند.

آموزش پذیری استارتاپ ها

آموزش پذیری استارتاپ ها در شتابدهنده ها

اگر متخصصانی که شتابدهنده را هدایت می‌کنند، راهنمایی و آموزش شما را به عهده بگیرند، آیا آن را می‌پذیرید؟ آیا پیشنهادهای آن‌ها را به کار می‌گیرید و به نظرات تخصصی آن‌ها در مورد کسب و کار، محصول و رشد خود گوش می‌دهید؟ تواضع و آموزش پذیری جایگاه مهمی در پذیرش شتابدهنده ها دارند.

حداقل محصول مناسب (MVP) و مشتریان واقعی

بدون یک محصول مناسب و ارائه مشخصات مشتری، شتاب دهنده ها به برنامه شما توجه نمی‌کنند.

مزیت رقابتی مختصر

چه چیزی کسب و کار نوپای شما را متمایز می‌کند؟ از همه مهم‌تر، آیا می‌توانید مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی خود را در یک تا دو جمله – با داده‌های واقعی بیان کنید؟ شتابدهنده‌ها تقاضاهای زیادی را بررسی می‌کنند. با این حساب، داستان خود را در قالب ارائه آسانسوری بیان کنید تا شانس بیشتری برای دیده شدن (و به خاطر سپرده شدن) داشته باشید. به خاطر بسپارید، شتاب دهنده‌ها نیز به دنبال بهره مندی از موفقیت تجاری شما هستند.

یک تیم قدرتمند

چه کسی تجارت شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد؟ شتاب دهنده ها علاوه بر یک محصول قوی به دنبال یک تیم توانا و قدرتمند نیز هستند. اگر مهارت‌های تیم با نیازهای کسب و کار مطابقت داشته باشد و پویایی منسجمی از خود نشان دهد، احتمال موفقیت آن در کنار شتابدهنده بسیار زیاد است.

شبکه و جامعه

آیا درخواست شما نشان می دهد که قبل از تکیه دادن به یک شتاب دهنده برای آنکه قدمی برایتان بردارد، در صنعت خود با دیگران شبکه ساخته اید و ارتباط برقرار کرده اید؟ اگرچه نام بردن به معنای پذیرش نیست، اما نمایش یک شبکه کاملاً متصل می‌تواند منعکس کننده این باشد که شما مایلید برای گسترش آن کاری انجام دهید.

تمرکز کنید ، یاد بگیرید و رشد کنید

پذیرش در شتابدهنده کار سختی است، اما پس از پذیرفته شدن، منتظر شروع یک کار واقعی باشید. در اینجا آنچه می‌توانید هنگام حضور در یک شتاب دهنده انتظار داشته باشید را می‌خوانید:

  • فضای کار اختصاصی که در آن تیم شما می تواند بر روی شتاب دهی و فرصت های آموزشی متمرکز شود
  • سمینارها و کارگاه های آموزشی در موضوعات مختلف، از جمله مشاوره حقوقی، تولید محصول و موارد دیگر
  • فرصت های مشاوره گروهی و فردی از متخصصان صنعت، سرمایه گذاران و سایر بنیان گذاران
  • ورود به یک سیستم مذاکره فرد به فرد با رهبری شتابدهنده (به عنوان مثال با سرمایه گذاران، بنیان گذاران و غیره)
  • رویدادهای شبکه ای با رهبران صنعت، سرمایه گذاران و سایر شرکت های نوپا که می‌تواند به جمع آوری کمک‌های مالی و جذب نیرو در آینده کمک کند.

مدل کسب و کار خود را ارائه دهید و جذب سرمایه کنید

ارائه استارتاپ ها در دمودی

آنچه شتاب دهنده ها را از سایر برنامه های کسب و کاری فشرده جدا می‌کند، نحوه خروج شرکت‌های نوپا از برنامه است. وقتی نوبت به نتیجه بخشی شتاب دهنده می‌رسد، بنیان گذاران در “دمو دی” شرکت می‌کنند که در آن مدل تجاری خود را ارائه می‌دهند.

این فرآیند به دو دلیل اتفاق می‌افتد: اشتراک همه چیزهایی که شرکت در طول شتاب دهی یاد گرفته و روی آن‌ها کار کرده است و قابلیت بالقوه جذب سرمایه.
بنیانگذاران، مسئول تهیه یک ارائه جامع و تحویل مستقیم به سرمایه گذاران هستند، که البته گاهی اوقات نحوه تنظیم محتوای آن بستگی به شتاب دهنده دارد و اگر شرکت های نوپا پیشنهادی برای سرمایه دریافت کنند، معمولاً در ازای دریافت سهام است.

“خروج یافتگان” از شتاب دهنده پس از خروج نیز از پشتیبانی مستقیم و غیرمستقیم برخوردار می شوند. این پشتیبانی شامل موارد زیر است:

  • روابط عمومی
  • ارتباطات و شبکه های حرفه ای
  • پشتیبانی منابع انسانی/استخدام
  • مشارکت هیئت مدیره
  • فضای اداری
  • پشتیبانی VC آینده
  • یک شبکه قوی استارتاپ های خروج یافته و روابط مادام العمر

آیا کسب و کار شما برای ورود به شتاب دهنده آماده است؟آیا شتاب دهنده برای شما مناسب است؟
اگر به فکر ورود به شتاب دهنده هستید، این سوالات را از خود بپرسید…

آیا سرعت رشد استارتاپ شما زیاد است؟

اگر تعداد مشتریان شما با نرخ چشم گیری در حال افزایش است، به احتمال زیاد برای ورود به شتابدهنده آماده هستید تا کسب و کار خود را به سطح بالاتری برسانید.

آیا برای مشاوره تخصصی آماده هستید؟

آیا می توانید چالش های خود را بیان کنید؟ اگر سوالات و کنجکاوی های متمایز و بی پاسخی دارید که فقط متخصصان می‌توانند به آنها پاسخ دهند، وقت آن است که در شتاب دهنده ای حضور داشته باشید.

مشاوره تخصصی استارتاپ ها با منتور های حرفه ای

آیا شما حداقل محصول مناسب (MVP) را دارید؟

شتاب دهنده ها فقط کسب و کارهایی را پذیرش می‌کنند که MVP دارند و توانسته اند آن را به فروش برسانند.

آیا مشتری و پروفایل اطلاعات و مشخصات مشتریانتان را دارید؟

شتاب دهنده ها برای کسب و کارهایی مفید هستند که مشتریان خود را می‌شناسند و مایلند برای شناخت بهتر مشتریان‌شان تحقیقات گسترده تری انجام دهند.

آیا شما مایل به نقل مکان هستید؟

بسیاری از شتابدهنده‌ها منابع و پیشنهادات خود را در صورت حضور فیزیکی شما در محل شتابدهنده، به صورت کامل ارائه می کنند.

توانایی تحمل فشار را دارید؟

در حالی که شتابدهنده‌ها بودجه مشخصی را تأمین می‌کنند، لزوماً آن را از طریق برنامه شتابدهی به شما پرداخت نمی کنند. اطمینان حاصل کنید که تیم شما توان تحمل چند ماه فشرده با تمرکز فوق العاده بر رشد را دارد.

چه چیزی را باید در یک شتاب دهنده جستجو کرد

قبل از ثبت درخواست، تحقیقات گسترده ای انجام دهید و شتابدهنده ای که بیشترین تناسب را با کسب و کار شما دارد، بیابید.

مقبولیت و اعتبار

چه استارتاپ‌هایی از شتاب دهنده خارج شده اند و چه میزان سرمایه دریافت کرده اند؟ در مورد موفقیت آن کسب و کار ها اطمینان کسب کنید. آموزش رسمی، نام و اعتبار در دنیای کارآفرینی مهم است. در ارتباط بودن با یک شتاب دهنده معتبر می تواند به رشد شغلی شما بعد از خروج از برنامه شتابدهی کمک کند.

روابط و شبکه‌ها

هر شتابدهنده چه نوع جامعه و شبکه ای را می تواند در اختیار شما قرار دهد؟ هر شتاب دهنده چه متخصص ها و مربیانی ارائه می دهد؟و آیا آن‌ها به کسب و کار شما مرتبط هستند؟ شبکه ای که در زمان حضور خود در شتاب دهنده می سازید، عامل رشد بیشتر و سریع تر شما پس از خروج از شتابدهنده است.

ارتباطات و شبکه سازی در شتابدهنده ها

صنعت و تخصص شتابدهنده

برخی از شتاب دهنده ها با شرکت های بازاریابی کار می کنند، در حالی که برخی دیگر در امور مالی تخصص دارند. برخی بر فناوری اطلاعات، خرده فروشی یا داده های بزرگ تمرکز می‌کنند. به دنبال برنامه ای باشید که با محصول و تجارت شما همسو باشد زیرا منابع آموزش و مشاوره هم با این برنامه در ارتباط است.

محل شتابدهنده

همانطور که قبلا اشاره کردیم، شتاب دهنده ها در سراسر جهان وجود دارند. به احتمال زیاد برای حضور فیزیکی در برنامه های شتاب دهنده نیاز به جابجایی خواهید داشت. اگر نمی‌توانید به مسافت های دور بروید، به دنبال برنامه های نزدیک به محل زندگی خود باشید. اما اگر به دنبال تغییر‌های اساسی هستید، حتی میتوانید برنامه‌های شتابدهی را در سراسر جهان بررسی کنید.

 

معصومه اسفندیاری
معصومه اسفندیاری
کارشناس شتابدهی شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *