چند هفته گذشته به نظر بدترین کابوس برای استارتاپ ها بوده است. قرارداد ها به تعویق افتادند، مدیران و مالکان شرکت ها کسب و کار خود را متوقف کرده اند، کل صنایع در حال نابود شدن می باشند (کافیه فقط به صنعت گردشگری نگاه کنید). در سال های گذشته پول به وفور در دسترس بوده است و اما حال ممکن است ناگهان کمیاب شود. هیچ کس هنوز تأثیر نهایی شیوع کویید 19 را بر اقتصاد نمیداند. با این حال، به نظر می رسد تقریباً همه اعتقاد دارند که بازگرداندن اقتصاد جهانی بر عهده خود ما است.
اما مثل همیشه، چندین روش مختلف برای بررسی این موضوع وجود دارد. اگر قدرت رهبری واقعی خود را نشان دهید، این بحران می تواند بزرگترین فرصت در طول عمر شرکت شما باشد – یا حداقل شما را در جهت درست هدایت کند.
بسیاری از شرکت های بزرگی از رکود اقتصادی در سال2001 و 2008 جان سالم به در بردند و برخی از آنها بعد از رکود قوی تر از همیشه ظاهر شدند. شما نیز میتوانید مانند آن ها باشید.
بزرگترین پیشرفت را مدیرعامل هایی داشتند که به سرعت عمل کردند و با مسئولیت پذیری زنده ماندند، اما کسانی که امیدوار بودند که اوضاع درست شود پیشرفتی نکردند. در این مقاله کمک میکنیم تا تصمیم های سریع و ضروری بگیرید، تا به شما کمک کند از این مواقع طوفانی گذر کنید.
با هم بنیانگذاران و سرمایه گذاران خود یک برنامه واقعی بسازید و واقع گرا باشید. کارها قبل از اینکه بهتر شوند ممکن است بدتر شوند. طرح و برنامه ای برای زنده ماندن در یک سال و نیم آینده و بدون بودجه خارجی تدوین کنید. این استراتژی، باید شما را برای تصمیم گیری های سخت و مورد نیاز راهنمایی کند. اطمینان حاصل کنید که شما، بنیانگذاران و کارمندانتان نسبت به چشم اندازی که دارید و اقداماتی که در هفته ها و ماه های بعدی انجام خواهید داد، اشراف دارید.
چشم همه به عنوان رهبر به شماست، این بهترین زمان برای شماست که بدرخشید و قدرتتان را به آن ها نشان دهید. شما باید یک رهبر آرام باشید. پس وحشت نکنید!
اولین قدم شما شناسایی مناطق آسیب پذیر است و تصمیم بگیرید که کدام یک از آن ها را می توان زودتر بهبود داد. در حالت ایده آل، شما اقدامات لازم را برای تنوع درآمد و یا تسریع سودآوری اتخاذ کنید و مطمئن شوید که امور مالی شما واضح و منظم باشد. یک مدل مالی خوب داشته باشید و سناریوهای مالی را اجرا کنید (به عنوان مثال پیش بینی تعداد مشتری را انجام دهید و فکر کنید که اگر درآمد شما به 75٪ یا 50٪ کاهش یابد چه اتفاقی می افتد). این امر به شما کمک می کند تا بدانید که هنگام شروع کار، ماشه را روی تغییرات اساسی بکشید.
این وظیفه شماست به عنوان یک مدیر، امنیت شغلی کارمندان خود را تامین کنید. منظور من از امن بودن دو چیز است. اول، مقررات دولتی را حتی اگر آسان نباشد، رعایت کنید و دوم، اطمینان حاصل کنید که کارمندانتان احساس راحتی می کنند. ممکن است بخواهید تصمیمی در هیئت مدیره بگیرید که رهبر و یا هر یک از اعضای هیئت مدیره در صورت بیمار شدن نیاز به قرنطینه داشته باشد.
اطمینان حاصل کنید که در مواقع عدم اطمینان، شفاف هستید و به هیئت مدیره و سرمایه گذاران خود احساس بهتری دهید. بدون آنها تصمیمی اتخاذ نکنید، حتی اگر از نظر قانونی این اجازه را دارید. مطمئن شوید که آن ها بخشی از روند کار هستند. اگر از آن ها می خواهید که به شرکت کمک کنند و بودجه بیشتری به شما بدهند، قبل از درخواست با آن ها گفتگو کنید و همه واقعیت ها را بیان کنید و وحشت غیر ضروری ایجاد نکنید.
افرادی که باهم کار می کنند و از یکدیگر یاد می گیرند قدرتمند ترند. بنابراین بیرون بروید و از مربیان خود مشاوره بخواهید، با هم سن و سال های خود صحبت کنید و سریع تصمیمات کسب و کار خود را بگیرید.
شما قطعا نمی خواهید در طی یک رکود طولانی مدت نیازمند افزایش سرمایه شوید و میخواهید ریسک تأمین مالی در آینده را کاهش دهید. شما می توانید نرخ سوخت سرمایه را کاهش دهید یا جریان نقدی آزاد (یا ایجاد پول نقد) را افزایش دهید. برنامه ریزی کنید تا به آن عمل کنید و تا حد ممکن انعطاف پذیر باشید، این به شما کمک می کند سناریوهای مختلف را محاسبه کنید.
در مورد کاهش یک درصد از کل حقوق کارمندان در مقابل اخراج برخی افراد با دقت فکر کنید. جوانب مثبت و منفی برای هر تصمیم گیری وجود دارد. حالت اول به کارمندان اجازه می دهد احساس کنند که همه در این جمع هستند.
شما هرگز نمی دانید که سرمایه گذاران در مواجهه با چنین شرایطی چگونه واکنش نشان می دهند. شرکت های قدرتمند همیشه بودجه بیشتری دریافت می کنند و ممکن است برخی از سرمایه گذاران این موضوع را فرصتی برای دستیابی به معاملات بزرگ بدانند. ممكن است ارزشیابی سخت تر شود، در این شرایط ممكن است مالیات بیشتر شود و اندازه سرمایه گذاری بالقوه محدود شود، این ها هنوز ممکن است اتفاق بیفتد! خوش بین باشید اما واقع بین هم باشید.
تمرکز خود را بر روی اهداف بلند مدت از دست ندهید. شما نباید اجازه دهید نیروهای خارجی غیر ضروری روی مسیر شما تأثیر بگذارند. می دانم، وقتی شرایط بدتر شود، می تواند سخت باشد، اما با تمرکز بر روی اهداف بلند مدت می توانید به خود کمک کنید تا یک چهارچوب مشخص برای سنجش تصمیمات کوتاه مدت داشته باشید. همچنین با برنامه ریزی برای دوره بهبودی به شما کمک می کند.
این موضوع بسیار مهم است که با تمام کارمندان خود در ارتباط باشید تا روحیه خود را حفظ کنید، تماس روزانه یا هفتگی مهم است. بدون توجه به اندازه شرکت خود، در مورد برنامه خود و تصمیماتی که می گیرید شفاف باشید.
نظم داشتن همیشه توصیه خوبی است، نه فقط برای شرایط رکود. این به معنای نظم و انضباط هزینه ها، پیش بینی یا استخدام است. از این زمان برای ایجاد فرهنگ نظم و انضباط برای همه شرایط استفاده کنید. مفید، باهوش و محتاط باشید. با داشتن یک فرهنگ نظم و انضباط، در موقعیت های بهتری برای هرگونه شوک در کسب و کار، قرار خواهید گرفت و این باعث می شود اعضای تیم شما هم به هم نزدیکتر شوند.
این بازه از زمان دشوار است ، اینجاست که کارآفرینی معنی پیدا می کند. این دوره مثل یک اتومبیل سواری واقعی است. اما به یاد داشته باشید، همچنین زمانی مناسبی برای رشد ، درخشیدن و اول شدن است.
“روزهای آسان پیش روی شما آسان خواهد بود. این روزهای سخت، روزهایی که خود واقعی شما را به چالش می کشد، تعیین میکند که شما چه کسی هستید. شخصیت شما نه تنها با آنچه به دست آورده اید بلکه با چگونگی زنده ماندن تعریف خواهید شد.”
Sheryl Sandberg – مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک
منبع:techstars.com