اخذ مجوزهای مرکز مشاوره، شتاب دهنده و فضای کاری مشترک
اخذ مجوزهای مرکز مشاوره، شتاب دهنده و فضای کاری مشترک از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان
10 اردیبهشت, 1398
داستان شکست استارتاپ hubrif
علت شکست استارتاپ Hubrif
10 اردیبهشت, 1398

کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

mvp چیست

Minimum viable product -MVP

مفهوم MVP برای اولین بار توسط اریک رایس(Eric Ries)، مشاور و نویسنده در حوزه استارتاپها، مطرح شد. اریک رایس MVP را ساده­ترین نمونه از محصول یا خدمت یک استارتاپ می داند که می تواند رضایت اولیه را در پذیرندگان آغازین آن به وجود آورد. به عبارت بهتر، شما نمونه ای از محصول یا خدمت خود را که دارای حداقل امکانات لازم برای استفاده مشتریان است، خواهید ساخت. متاسفانه 42 درصد از استارتاپها به دلیل نداشتن MVP مناسب شکست می خورند.

با ارائه MVP به مشتریان، استارتاپها قادر خواهند بود تا محصول یا خدمت خود را بر اساس بازخوردهایی که از مشتری خود می گیرند، اصلاح کنند و محصولی را بسازند که براساس خواسته و نیاز مشتری است. بی توجهی به این نکته باعث میشود که گاهی استارتاپ ها محصول یا خدمت خود را صرفاً بر اساس ایده آل های ذهنیشان طراحی کنند، که با خواسته های مشتری فاصله زیادی دارد و در نهایت مجبور خواهند شد هزینه زیادی را برای تغییر محصول یا خدمت خود صرف کنند. بنابراین پیشنهاد می شود MVP خود را با ساده ترین و مختصرترین ویژگی ها روانه بازار کنید و طی یک فرآیند رفت و برگشتی با مشتری، اطلاعات خود را نسبت به خواسته های مشتریان و بازار هدف خود افزایش دهید. اهداف ایجاد یک MVP عباتند از:

  • اعتبارسنجی فرضیات کسب و کار خود
  • افزایش سرعت یادگیری از بازار هدف
  • کاهش زمان و هزینه طراحی و ساخت محصول یا خدمت
  • ورود سریعتر به بازار و آشنا نمودن مشتریان با برند به مرور زمان

 

کیمیا رمضانی
کیمیا رمضانی
مديربرنامه شتابدهي سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *