مفهوم MVP برای اولین بار توسط اریک رایس(Eric Ries)، مشاور و نویسنده در حوزه استارتاپها، مطرح شد. اریک رایس MVP را سادهترین نمونه از محصول یا خدمت یک استارتاپ می داند که می تواند رضایت اولیه را در پذیرندگان آغازین آن به وجود آورد. به عبارت بهتر، شما نمونه ای از محصول یا خدمت خود را که دارای حداقل امکانات لازم برای استفاده مشتریان است، خواهید ساخت. متاسفانه 42 درصد از استارتاپها به دلیل نداشتن MVP مناسب شکست می خورند.
با ارائه MVP به مشتریان، استارتاپها قادر خواهند بود تا محصول یا خدمت خود را بر اساس بازخوردهایی که از مشتری خود می گیرند، اصلاح کنند و محصولی را بسازند که براساس خواسته و نیاز مشتری است. بی توجهی به این نکته باعث میشود که گاهی استارتاپ ها محصول یا خدمت خود را صرفاً بر اساس ایده آل های ذهنیشان طراحی کنند، که با خواسته های مشتری فاصله زیادی دارد و در نهایت مجبور خواهند شد هزینه زیادی را برای تغییر محصول یا خدمت خود صرف کنند. بنابراین پیشنهاد می شود MVP خود را با ساده ترین و مختصرترین ویژگی ها روانه بازار کنید و طی یک فرآیند رفت و برگشتی با مشتری، اطلاعات خود را نسبت به خواسته های مشتریان و بازار هدف خود افزایش دهید. اهداف ایجاد یک MVP عباتند از: