در اتمسفر پیچیده و به سرعت در حال تغییر کسب و کار، مراقبتهای بهداشتی روانی و مدیریت استرس به یک مهارت مهم برای رهبری تیم ها توسط رهبران تبدیل شده است.
شما به عنوان یک رهبر، باید خیلی دقیق بر سطح استرس خود در کار کنترل داشته باشید.
چهار استراتژی وجود دارد که می توانید از آنها برای رهبری با استرس کمتر و الگوهای رفتاری سالم تر تیم خود استفاده کنید،با ما در این مقاله همراه شوید…
در لحظه پاسخ مثبت و موثر به استرس دهید.
استرس مسری است …
30 درصد افراد استرس دیگران یا اصطلاحا “استرس دست دوم” را تجربه می کنند اما افراد با عادت های مناسب رفتاری 20 درصد روی افزایش حال خوب همکارانشان تاثیر دارند.
شما چه نوع استرسی را تجربه میکنید؟
- اجتناب: با به تعویق انداختن امور تمایل دارید خود را از عوامل استرس زا دور کنید.
- شکایت: با شکایت کردن، استرس و عواطف منفی خود را به دیگران منتقل میکنید.
- وسواس: تمایل دارید تمام تمرکز، وقت و انرژی خود را صرف مقابله با عوامل استرس زا کنید.
- سرکوب درونی: تمایل به سرزنش و درونی کردن رفتار خود دارید.
نحوه مدیریت استرس خود را شناسایی کنید.
تمرین مناسب مقابله با این استرس ها…
- اجتناب : خودتان را بیشتر در معرض عوامل استرس زا قرار دهید.
- شکایت: در برابر عوامل استرس زا دید عینی داشته باشید.
- وسواس: از عوامل استرس زای خود فاصله بگیرید.
- نداشتن اعتماد بنفس: هنگامی استرسی شدید سعی کنید نیمه پر لیوان رو ببینید.
اولویت های خود را مشخص کنید.
سه اولویت اصلی خود را در کار مشخص کنید.
چه مواردی اولویت بالایی دارند؟
- منجر به پیشرفتی استراتژیک یا رفع نیاز کسب و کارتان میشود.
- متناسب سطح کار و مهارت شما است.
- پتانسیل پیشرفت در ماه آینده را دارد.
لیست کارهای خود را سبک کنید
- برنامه ریزی: برخی کارها را به زمانی دیگر موکول کنید.
- تفویض اختیار: انجام برخی کارها را به همکار یا تیم دیگری بسپارید.
- حذف: کارهای کم اهمیت را کلا خط بزنید.
برای هر یک از اولویت های خود زمان اختصاصی را مشخص کنید.
اولویت های شخصی خود را تعیین کنید.
به داد خودتون برسید
تقاضای کمک کنید، به چه نوع حمایتی نیاز دارید؟
- مادی:کارکنان ، پول ، فناوری ، همکاری
- اطلاعاتی:تخصص، اطلاعات ، بازخورد ، آموزش ، تراکنش
- عاطفی:شنیده شدن ، تخلیه روانی ، شوخ طبعی، چشم انداز ، مشورت
بیشتر نه بگویید.
- کافی نیست: حجم طاقت فرسای کار
- نقطه مطلوب(بهترین حالت-مناسب ترین): حجم کاری که براساس اولویت های شما شکل گرفته است
- خیلی زیاده: فرصت های از دست رفته برای مشارکت
روابط حمایتی ایجاد کنید.
یک هیئت مدیره اختصاصی(شخصی) ایجاد کنید،شامل:
- رهبران همتا در بخشهای دیگر سازمان
- افرادی با تخصص متفاوت از شما
- منتورها و مربیان ارشد
- افرادی با اهداف مشابه شما
بده بستان انرژی مثبت داشته باشید
فروم ایجاد کنید: در زمان و مکانی خاص با افرادی که مناسب میدانید دور هم جمع شوید و استرس ها را از خود دور کنید.
محدودیت زمانی تعیین کنید:مدت زمان برنامه را محدود کنید و مراقب باشید از آن تجاوز نکند.
روی راه حل ها تمرکز کنید:زمانی را در انتهای جلسه در نظر بگیرید تا به کمک بارش فکری به راه حل های احتمالی برسید.
جلسه را با پیامی مثبت به پایان ببرید.