هر محصول استارتاپی مانند بقیه محصولات دارای چرخه عمر مخصوص خود است، از معرفی و رشد گرفته تا بلوغ و افول، در طول این مسیر توجه به نکات زیادی باعث میشود که یک استارتاپ بتواند محصول خود را رشد داده و طول عمر آن را افزایش دهد و باعث شود محصول مربوطه دیرتر به مرز افول رسیده و یا اصلا نرسد. یکی از نکاتی که توجه به آن در این مسیر حیاتی است و کمک زیادی به استارتاپها میکند تا از آن با موفقیت عبور کنند، توجه به استراتژی های بازاریابی در هر مرحله از چرخه عمر محصول است.
واضح است که این استراتژیها در هر مرحله با مراحل قبل و بعد متفاوت هستند. و نکته مهم اینکه، استراتژی بازاریابی توسط تیم مدیریت بازاریابی طرح ریزی میشود.
مدیریت بازاریابی { هنر برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و اجرای برنامههای بازاریابی، سیاستها، استراتژیها و تاکتیکهایی است که برای ایجاد و تأمین تقاضا برای خدمات و محصولات بنگاه ها به عنوان وسیله ای برای ایجاد سود قابل قبول طراحی شده است.}
همه ما میدانیم که استراتژی بازاریابی برای همه مشاغل ضروری است ، اما برای استارتاپها از اهمیت بیشتری برخوردار است و ادامه راه بدون استراتژی بازاریابی، مثل سفری است که فرد نقشه راه آن را ندارد. تا زمانی که مردم از استارتاپ شما و آنچه که ارائه میدهید اطلاع نداشته باشند، احتمالاً محصولات یا خدمات شما را نخواهند خرید.
همه کسبوکارها دغدغه گسترش بازار خود را دارند، اما باید پذیرفت هیچکدام بیشتر از استارتاپها این نیاز را احساس نمیکنند. از آنجا که استارتاپها نوع جدیدی از کسبوکارها هستند در هر مرحله از منحنی چرخه عمر محصول خود دارای استراتژی های خاص خود هستند. در واقع در زمینه بازاریابی، مانند گیاهی هستند که مکانیزم رشد و بقاء کاملا متفاوتی دارند.
در این مطلب به اختصار به معرفی کلی استراتژی بازاریابی در هر مرحله از چرخه عمر محصول استارتاپی می پردازیم:
در این دوره، کسب سود فوری چندان مورد نظر مدیر محصول نمیباشد. برنامه های بازاریابی و تبلیغات بیشتر بر ایجاد آگاهی از وجود محصول تاکید دارد تا بتوانند برای محصول مورد نظر بازار را ایجاد نمایند.
در مرحلهی رشد اهداف اصلی ایجاد ترجیح و برتری برای برند و در ادامهی آن افزایش سهم بازار است. در این مرحله برای فروش محصول رشد سریعتری انتظار میرود. ممکن است در قسمتهای پایانی این مرحله با ورود رقبای دیگر به بازار ، رقابت در قیمت ایجاد شود.
احتمالاً کالاهای مشابه زیادی در این مرحله در بازار وجود دارد. هر چند احتمال رشد در فروش هنوز هم وجود دارد، ولی نمی توان انتظار سریع در فروش را داشت زیرا با اینکه برند قوی است، اما هزینه های تبلیغات را کاهش داده ایم. باید تلاش کنیم تا با ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات خودمان و محصولات رقیبان موجود در بازار، طول این دوره را افزایش دهیم. افزایش میزان مصرف از محصول در مشتریان فعلی، ترغیب مشتریان محصولات رقیب به خرید محصول ما و پیدا کردن مشتریان جدید از جمله اهداف ما در این مرحله است.
این دوران چندان مطلوب نیست و مدیریت محصول در این دوران بسیار سخت خواهد بود.
بازار اشباع شده ، فروش روند نزولی دارد، کاهش میزان تولید هم باعث شده، هزینه های تولید هر محصول افزایش یابد و حاشیه سود شما کاهش یابد. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییر سلیقه مشتریان باشد، یا از لحاظ تکنولوژیکی این محصول دیگر فایده گذشته را نداشته باشد. که هر دو این موضوعات کم و بیش خارج از دست مدیر محصول است.
در این مطلب بصورت خلاصه به معرفی کلی استراتژیها در مراحل مختلف چرخه عمر محصول پرداختیم. اگر برایتان مفید واقع شد، مطلب «پنج استراتژی کم هزینه و تاثیرگذار بازاریابی برای هر استارتاپ در دوره معرفی و رشد» را که در ادامه این مطلب نوشته شده است را نیز مطالعه کنید.