ضرورت تدوین استراتژی های بازاریابی در چرخه عمر محصول استارتاپی
11 اردیبهشت, 1400
جذب سرمایه استارتاپ پیگام
همراه با پیگام در جذب سرمایه از شناسا
11 اردیبهشت, 1400

5 استراتژی کم هزینه و تاثیرگذار بازاریابی برای هر استارتاپ در دوره معرفی و رشد

برنامه بازاریابی

در مطلب «مقدمه ای بر معرفی و ضرورت استراتژی بازاریابی در چرخه عمر محصول»بصورت خلاصه به معرفی کلی استراتژی ها در مراحل مختلف چرخه عمر محصول استارتاپ پرداختیم.

در این مطلب سعی داریم تا استراتژی های جدید و بروز را برای دوره معرفی و رشد استارتاپ‌ها بیان کنیم. مدل‌های سنتی هزینه‌های بازاریابی زیادی را برای شرکت‌ها در دوره معرفی و رشد نسبت به دوره های دیگر چرخه عمر در نظر می‌گیرند. در این مطلب به این موضوع پرداخته می‌شود که” هزینه‌های زیاد بازاریابی دلیل قطعی بر موفقیت یک استارتاپ نیستند و در این عصر نوع استراتژی‌ها با قبل متفاوت است و اکثر این استراتژی‌ها کم هزینه و حتی بدون هزینه خواهند بود.

استراتژی بازاریابی شرکت‌های بزرگ و برند‌های معروف به دلیل اینکه در مرحله بلوغ از چرخه عمر محصول هستند تبلیغات کمتری را نیاز دارد و بیشتر به ایجاد تفاوت و تمایز می‌پردازند. اما برخلاف این شرکت‌ها ممکن است استراتژی بازاریابی شما بر اساس تبلیغات زیاد باشد. زیرا در مرحله‌ای از چرخه عمر هستید که نیاز دارید شما را بشناسند. اگر خود را نتوانید به خوبی به بازار معرفی کنید، محکوم به شکست هستید. زیرا قانون کسب‌و‌کار می‌گوید تا زمانی که شما را نشناسند، محصول و خدمات شما را خریداری نخواهند کرد.

با توجه به مطالب گفته شده حائز اهمیت است که شما در مراحل معرفی و رشد کسب و کار استراتژی بازاریابی خود را بر ایجاد آگاهی از وجود محصول و ایجاد برتری و ترجیح برای برند خود و افزایش سهم بازار قرار دهید. درست است که استراتژی شما برای این مرحله تبلیغات فراوانی را می‌طلبد، اما ممکن است شما بودجه کافی برای این میزان تبلیغات را نداشته باشید. اما می‌توانید از راه حل ها و استراتژی‌هایی که در ادامه مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم استفاده کنید.

اگر در دوره معرفی و رشد بتوانید استارتاپ خود را به خوبی معرفی کنید و گسترش دهید احتمالا مشتریان از راه های مختلف مانند بازاریابی دهان به دهان جذب شما خواهند شد اما این اتفاق مربوط به زمانی است که شما در این مرحله خوب عمل کرده باشید و تا آن زمان، باید 5 استراتژی بازاریابی زیر را در اولویت قرار دهید تا در این اکوسیستم بی پایان در مورد استارتاپ شما بیشتر صحبت شود.

این استراتژی‌ها همان اندازه که کم هزینه هستند، می‌توانند باعث کسب سود و درآمد قابل توجهی برای استارتاپ‌ها شوند. اما شرط لازم این است که این استراتژی‌ها برنامه‌ریزی شده باشند و مدیر بازاریابی با تدبیری درست، آنها را به کار ببرد. این 5 استراتژی علاوه بر این که استارتاپ شما را به بازار معرفی می‌کنند، باعث رشد و اعتبار برند شما هستند. زیرا با استفاده از این استراتژی‌ها علاوه بر اینکه در رابطه با فعالیت استارتاپ خود شفاف سازی کرده، برند و لوگو خود را به مشتری معرفی می‌کنید، که در مرحله رشد بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه مطلب با معرفی این 5 استراتژی با ما همراه باشید:

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل

این مدل از بازاریابی یک استراتژی اساسی برای جذب مشتری به استارتاپ شما با هزینه کم یا بدون هزینه است. شما با دانستن انتظارات و آدرس ایمیل مشتریان و بازار هدف خود می‌توانید، به خوبی استارتاپ خود را از طریق ایمیل به آن‌ها معرفی کنید.

برای استفاده از این استراتژی بازاریابی، ابتدا باید آدرس‌های ایمیل بازار هدف خود را جمع آوری کنید. اگر برای استارتاپ خود وب سایتی دارید، قرار دادن فرم ثبت نام خبرنامه روی آن راه حل مناسبی برای بدست آوردن ایمیل مشتریان است. نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که شما باید ایمیل‌های ارسالی به مشتریان را با محتوای غیر تجاری مانند راهنماها، مقاله‌ها و … ارسال کنید. اگر فقط ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید، مشترکین احتمالاً از دریافت خبرنامه شما انصراف می‌دهند.

طراحی وبسایت مناسب برای استارتاپ

وب سایت استارتاپ خود را راه اندازی کنید

اطمینان حاصل کنید که بیشترین و بهترین استفاده را از وب سایت خود می‌کنید. با توجه به تغییر دائمی الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل، محتوای وب سایت شما باید همواره تازه، منحصر بفرد و به طور منظم به روز شود. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکار از طریق وبلاگ است. وبلاگ نویسی به تنهایی یک استراتژی قدرتمند است که می‌تواند به استارتاپ شما کمک کند تا بازدهی مورد نیاز خود را ایجاد کنید. طبق آمار مشاغل دارای وبلاگ 126% بیشتر از رقبای خود که از وبلاگ استفاده نمی‌کنند، پیشرو هستند. با داشتن یک وبلاگ و ایجاد محتوای مناسب و مطالب آموزشی در مورد کسب‌وکار خود، خود را به عنوان یک منبع برتر و مرجع قرار دهید. اگر محتوای شما ارزشمند باشد و ارزش خواندن داشته باشد، موتورهای جست‌وجو با رتبه بندی وب سایت شما در بالای نتایج جست و جو به این کار شما پاداش خواهند داد و اصطلاحا سئو سایت شما بالا می رود. وقتی وب سایت شما رتبه بالایی داشته باشد، قطعا بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جذب می‌کند و این بدان معناست که افراد بیشتری در مورد کسب‌وکار شما اطلاعات کسب خواهند کرد.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید کسب اطمینان از این موضوع است که وب سایت شما User Friendly و Mobile Friendly باشد تا تجربه کاربری خوبی را به بازدید کنندگان انتقال دهد.پیشنهاد میکنیم مقاله «آمار هایی که در دیزاین وبسایت و طراحی تجربه کاربری به کارتان می‌آید!» را مطالعه کنید.

شبکه های اجتماعی استارتاپ ها

شبکه اجتماعی استارتاپ خود را راه اندازی کنید

آمارها نشان می دهد که 2.4 میلیارد نفر از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند، که اکثریت نسل جوان هستند. این موضوع نشان دهنده اهمیت بالای این شبکه ها در استراتژی بازاریابی یک استارتاپ است. افزایش فعالیت موثر شما در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که افراد بیشتری استارتاپ شما را ببینند و اطلاعات مفیدی در مورد شما بدست آورند.

اینکه از کدامیک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید به میزان زیادی به مخاطبان هدف شما بستگی دارد. بعنوان مثال اگر از توئیتر استفاده می‌کنید باید تعادلی مناسب بین مطالب حرفه‌ای و سرگرم کننده برقرار کنید. نکته حائز اهمیت این است که به مخاطبان دلایلی برای پیگیری کسب‌وکار خود بدهید.بنابراین اطمینان حاصل کنید که توئیت‌های شما جذاب، جالب و مرتبط با مخاطبین هدف شما باشند.

اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید باید به این موضوع توجه کنید که مخاطب شما ابتدا تصویر را می‌بیند و بعد کپشن را می‌خواند، بنابراین ترکیب‌بندی رنگ‌ها و تصاویر و ارتباط آن‌ها با کسب‌وکار شما اهمیت ویژه‌ای دارد. چه بسا کپشن‌های بسیار مفید و جالبی که به همین دلیل دیده نشده‌اند.

توجه شود که جذب یک مخاطب مرحله آسانتری است نسبت به حفظ آن، بنابراین در ابتدا شما باید محتوای جذاب و مرتبطی را تولید و ارسال کنید که به کاربران دلیلی برای دنبال کردن شما بدهد. و پس از جذب مخاطب با پاسخ دادن به سوالات و توجه به نظرات، آن‌ها را به ماندن در صفحه خود تشویق کنید.

استفاده از شبکه جست‌و‌جوی پولی

این مدل جست‌و‌جو برای استارتاپ‌ها به یک مدل محبوب تبدیل شده است.

Google Ads و Bing Ads دو شبکه جست و جوی پولی پیشرو با مدل قیمت‌گذاری CPC (Cost Per Click) هستند. با استفاده از این شبکه‌ها می‌توانید کلمات کلیدی را برای تبلیغات کسب‌و‌کار خود ایجاد کنید. زمانی که کسی کلمات کلیدی مرتبط با استارتاپ شما را جست و جو کند، در نتایج جست‌و‌جو ظاهر می‌شوید. به عنوان مثال اگر استارتاپ شما در حوزه خدمات ساختمانی فعالیت می‌کند، می‌توانید کلمات کلیدی مانند “نظافت منزل” یا “برق کشی ساختمان” را هدف قرار دهید.

جذابترین ویژگی این مدل از جست و جو مدل قیمت‌گذاری CPC آن است که در آن فقط وقتی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند هزینه آن از شما کسر می‌شود. ممکن است 10 هزار کاربر تبلیغ شما را ببینند، اما اگر کسی کلیک نکند هزینه ای از شما دریافت نمی‌شود. مطمئناً، در صورت ایجاد تبلیغات مرتبط و جذاب، کلیک‌های زیادی انجام می‌پذیرد ، اما باز هم فقط با کلیک هزینه از شما کسر می‌شود. که این کار بسیار بهینه و بصرفه است و باعث افزایش بهره‌وری بازاریابی شما می‌شود.

حمایت مالی از یک رویداد استارتاپی

سرانجام، حمایت مالی از یک رویداد مرتبط با استارتاپ شما می‌تواند به شما کمک کند تا استارتاپ شما را در رادار بازار هدف مورد نظر قرار دهد. شما برای ارتقاء بیزنس خود در این رویداد هزینه کمی را بابت تابلوها و بنرها و غرفه‌ها و سایر موارد به برگزارکنندگان این رویداد پرداخت می‌کنید. این یک توافق سودمند است که در صورت انجام صحیح، استراتژی بازاریابی بسیار مؤثری است.صاحبان کسب‌وکار باید از رویدادهایی که مربوط به فعالیت آن‌ها یا آنچه ارائه می‌دهند است، حمایت کنند. به عنوان مثال اگر استارتاپ شما یک برنامه تلفن همراه در حوزه سلامت است، می‌توانید از ماراتن‌ها و دو های 5k و 10k حمایت مالی کنید. یا اگر استارتاپ شما نرم افزارهای ضد بد افزار بفروشد، می‌توانید از امنیت سایبری و سایر رویداد های فناوری اطلاعات حمایت مالی کنید.

جمع بندی

نکته اصلی اینست که که اجازه ندهید سهم بازار استارتاپ شما به سمت رقبا برود. پس این 5 استراتژی بازاریابی را برای ارتقاء استارتاپ خود و فروش بیشتر در نظر بگیرید.

با استفاده از این استراتژی‌ها علاوه بر اینکه خود را به بازار معرفی کرده‌اید، بازار خود را هم گسترش داده و برند خود را به خوبی به بازار هدف شناسانده‌اید.

منابع

https://www.forbes.com

https://www.markeluk.com

https://www.economicsdiscussion.net

https://inc42.com

امیررضا انتخابیان
امیررضا انتخابیان
کارشناس شتابدهی سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *