دسترسی و پذیرش در شتابدهنده ها بسیار دشوار است. برنامههای معروف ترین شتاب دهندهها، مانند Y Combinator و Techstars، در بهترین حالت فقط 1٪ تا 3٪ از تقریبا 6000 درخواست پذیرش خود را قبول میکنند.
برای کسب جایگاه در بین بهترینها، در انجام روند ثبت درخواست پذیرش در شتابدهنده ها جدیت داشته باشید. شما به احتمال زیاد یک برنامه کتبی گسترده و همچنین چندین مصاحبه مستقیم خواهید داشت.
آنچه شتابدهنده ها در درخواست های پذیرش به آن توجه میکنند.
در حالی که شتاب دهنده ها با هم تفاوت دارند، اکثرا به دنبال عوامل و ویژگی های مشابه در متقاضیان هستند.
اگر متخصصانی که شتابدهنده را هدایت میکنند، راهنمایی و آموزش شما را به عهده بگیرند، آیا آن را میپذیرید؟ آیا پیشنهادهای آنها را به کار میگیرید و به نظرات تخصصی آنها در مورد کسب و کار، محصول و رشد خود گوش میدهید؟ تواضع و آموزش پذیری جایگاه مهمی در پذیرش شتابدهنده ها دارند.
بدون یک محصول مناسب و ارائه مشخصات مشتری، شتاب دهنده ها به برنامه شما توجه نمیکنند.
چه چیزی کسب و کار نوپای شما را متمایز میکند؟ از همه مهمتر، آیا میتوانید مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی خود را در یک تا دو جمله – با دادههای واقعی بیان کنید؟ شتابدهندهها تقاضاهای زیادی را بررسی میکنند. با این حساب، داستان خود را در قالب ارائه آسانسوری بیان کنید تا شانس بیشتری برای دیده شدن (و به خاطر سپرده شدن) داشته باشید. به خاطر بسپارید، شتاب دهندهها نیز به دنبال بهره مندی از موفقیت تجاری شما هستند.
چه کسی تجارت شما را به سمت موفقیت سوق میدهد؟ شتاب دهنده ها علاوه بر یک محصول قوی به دنبال یک تیم توانا و قدرتمند نیز هستند. اگر مهارتهای تیم با نیازهای کسب و کار مطابقت داشته باشد و پویایی منسجمی از خود نشان دهد، احتمال موفقیت آن در کنار شتابدهنده بسیار زیاد است.
آیا درخواست شما نشان می دهد که قبل از تکیه دادن به یک شتاب دهنده برای آنکه قدمی برایتان بردارد، در صنعت خود با دیگران شبکه ساخته اید و ارتباط برقرار کرده اید؟ اگرچه نام بردن به معنای پذیرش نیست، اما نمایش یک شبکه کاملاً متصل میتواند منعکس کننده این باشد که شما مایلید برای گسترش آن کاری انجام دهید.
پذیرش در شتابدهنده ها کار سختی است، اما پس از پذیرفته شدن، منتظر شروع یک کار واقعی باشید. در اینجا آنچه میتوانید هنگام حضور در یک شتاب دهنده انتظار داشته باشید را میخوانید:
آنچه شتاب دهنده ها را از سایر برنامه های کسب و کاری فشرده جدا میکند، نحوه خروج شرکتهای نوپا از برنامه است. وقتی نوبت به نتیجه بخشی شتاب دهنده میرسد، بنیان گذاران در “دمو دی” شرکت میکنند که در آن مدل تجاری خود را ارائه میدهند.
این فرآیند به دو دلیل اتفاق میافتد: اشتراک همه چیزهایی که شرکت در طول شتاب دهی یاد گرفته و روی آنها کار کرده است و قابلیت بالقوه جذب سرمایه.
بنیانگذاران، مسئول تهیه یک ارائه جامع و تحویل مستقیم به سرمایه گذاران هستند، که البته گاهی اوقات نحوه تنظیم محتوای آن بستگی به شتاب دهنده دارد و اگر شرکت های نوپا پیشنهادی برای سرمایه دریافت کنند، معمولاً در ازای دریافت سهام است.
“خروج یافتگان” از شتاب دهنده پس از خروج نیز از پشتیبانی مستقیم و غیرمستقیم برخوردار می شوند. این پشتیبانی شامل موارد زیر است:
آیا کسب و کار شما برای ورود به شتاب دهنده آماده است؟آیا شتاب دهنده برای شما مناسب است؟
اگر به فکر ورود به شتاب دهنده هستید، این سوالات را از خود بپرسید…
اگر تعداد مشتریان شما با نرخ چشم گیری در حال افزایش است، به احتمال زیاد برای ورود به شتابدهنده آماده هستید تا کسب و کار خود را به سطح بالاتری برسانید.
آیا می توانید چالش های خود را بیان کنید؟ اگر سوالات و کنجکاوی های متمایز و بی پاسخی دارید که فقط متخصصان میتوانند به آنها پاسخ دهند، وقت آن است که در شتاب دهنده ای حضور داشته باشید.
شتاب دهنده ها فقط کسب و کارهایی را پذیرش میکنند که MVP دارند و توانسته اند آن را به فروش برسانند.
شتاب دهنده ها برای کسب و کارهایی مفید هستند که مشتریان خود را میشناسند و مایلند برای شناخت بهتر مشتریانشان تحقیقات گسترده تری انجام دهند.
بسیاری از شتابدهندهها منابع و پیشنهادات خود را در صورت حضور فیزیکی شما در محل شتابدهنده، به صورت کامل ارائه می کنند.
در حالی که شتابدهندهها بودجه مشخصی را تأمین میکنند، لزوماً آن را از طریق برنامه شتابدهی به شما پرداخت نمی کنند. اطمینان حاصل کنید که تیم شما توان تحمل چند ماه فشرده با تمرکز فوق العاده بر رشد را دارد.
قبل از ثبت درخواست، تحقیقات گسترده ای انجام دهید و شتابدهنده ای که بیشترین تناسب را با کسب و کار شما دارد، بیابید.
چه استارتاپهایی از شتاب دهنده خارج شده اند و چه میزان سرمایه دریافت کرده اند؟در مورد موفقیت آن کسب و کار ها اطمینان کسب کنید. آموزش رسمی، نام و اعتبار در دنیای کارآفرینی مهم است. در ارتباط بودن با یک شتاب دهنده معتبر می تواند به رشد شغلی شما بعد از خروج از برنامه شتابدهی کمک کند.
هر شتابدهنده چه نوع جامعه و شبکه ای را می تواند در اختیار شما قرار دهد؟ هر شتاب دهنده چه متخصص ها و مربیانی ارائه می دهد؟و آیا آنها به کسب و کار شما مرتبط هستند؟ شبکه ای که در زمان حضور خود در شتاب دهنده می سازید، عامل رشد بیشتر و سریع تر شما پس از خروج از شتابدهنده است.
برخی از شتاب دهنده ها با شرکت های بازاریابی کار می کنند، در حالی که برخی دیگر در امور مالی تخصص دارند. برخی بر فناوری اطلاعات و خرده فروشی یا داده های بزرگ تمرکز میکنند. به دنبال برنامه ای باشید که با محصول و تجارت شما همسو باشد زیرا منابع آموزش و مشاوره هم با این برنامه در ارتباط است.
همانطور که قبلا اشاره کردیم، شتاب دهنده ها در سراسر جهان وجود دارند. به احتمال زیاد برای حضور فیزیکی در برنامه های شتاب دهنده نیاز به جابجایی خواهید داشت. اگر نمیتوانید به مسافت های دور بروید، به دنبال برنامه های نزدیک به محل زندگی خود باشید. اما اگر به دنبال تغییرهای اساسی هستید، حتی میتوانید برنامههای شتابدهی را در سراسر جهان بررسی کنید.
در ادامه میتوانید “دلیل عدم پذیرش استارتاپ ها در شتابدهنده فردوسی را بخوانید!”