گزارش خراسان از افتتاحیه پنجمین دوره «کشف»

سفر به مرز و بوم ناب شتابدهنده فردوسی دوره کشف کارآفرینی
مسافران مرز و بوم ناب مشخص شدند
12 تیر, 1397
مارکوپولو، تاجری در صنعت محتوا
12 تیر, 1397

گزارش خراسان از افتتاحیه پنجمین دوره «کشف»

مصطفی مکارم و شتابدهنده فردوسی

مرتضی اخوان- استارت آپ‌ها همچون شریان‌‌های زندگی از قلب بازار کسب و کار می‌جوشند و با کمک شتاب دهنده‌ها به بازار جاری می‌شوند. امروزه استارت آپ‌ها فرصت‌های نوینی هستند برای بازار کسب و کار که در بستر یک فرایند مشخص به رشد و بلوغ می‌رسند. فرایندی که تحت نظارت و هدایت پدری دلسوز انجام می‌شود. پدری که در جریان شتاب‌دهی به این فرایند، سخت‌گیری‌های خاص خودش را هم دارد. شتاب دهنده کسب و کار فردوسی به عنوان یکی از مراکز حمایت از استارت آپ‌ها در شرق کشور، در سال اخیر توانسته است بستر مناسبی را برای بلوغ و شکوفایی استارت آپ‌های مختلف فراهم کند. استارت آپ‌هایی که هر کدام در حوزه کاری خود (بازی و سرگرمی، اطلاع‌رسانی، آموزش و خدمات شهری) توانسته‌اند بعد از سپری کردن دوره «کشف» وارد مرحله «شتاب» شوند و بعضی از آن‌ها هم اکنون به عنوان شرکتی مستقل و ثبت شده از شتاب دهنده جدا شده و راه خود را در بازار در پیش گرفته‌اند. پنجمین دوره «کشف» شتاب دهنده فردوسی در حالی برگزار شد که استارت آپ‌هایی با ظرفیت‌های جذاب و پُرهیجان در چرخه شتاب قرار گرفتند.

از درآمدزایی عمومی پلیرها تا زیبایی و سلامت

«کشف» دوره‌ای است که استارت آپ‌ها بعد از معرفی به شتاب دهنده در بازه زمانی دو ماهه آموزش‌های لازم را برای کار می‌بینند و شتاب دهنده نیز به برآورد لازم برای ادامه سرمایه‌گذاری روی استارت آپ می‌رسد؛ این‌که آیا این استارت آپ ظرفیت سرمایه‌گذاری اصلی شتاب دهنده را دارد یا خیر. افتتاحیه پنجمین دوره کشف در حالی برگزار شد که حضور پنج استارت آپ جدید با محورهای کاری مختلف از جذابیت‌های آن بود. تیم پانترافیت در حوزه ورزش و فیتنس، تیم Treep Adventure در حوزه گردشگری، تیم سیم‌پِلی در حوزه درآمدزایی عمومی برای پلیرها، تیم دیجی‌دان در حوزه تعمیر وسایل الکترونیکی موبایل و کامپیوتر و تیم آی نبض در حوزه مشاوره زیبایی و سلامت. تیم‌هایی که ضمن معرفی خود و استارت آپ‌شان، نوید گردش خوب چرخ‌های بازار استارت آپ‌ها را دادند. مهندس مصطفی مکارم، مدیرعامل شتاب دهنده فردوسی، در ابتدای این برنامه خطاب به استارت آپ‌های پذیرش‌شده گفت: «کار ما در شتاب دهنده فردوسی این است که شما استارت آپ‌ها را به سمت موفقیت هل دهیم تا شتاب خوبی بگیرید. مسیری سخت اما جذاب است.»

توصیه‌هایی برای جان گرفتن یک «استارت آپ»
فعالان حوزه استارت آپی و کسانی که به عنوان منتور (مربی) در این حوزه فعالیت می‌کنند، شماری از مهمانان افتتاحیه پنجمین دوره کشف شتاب دهنده فردوسی بودند که برای در اختیار قرار دادن تجربه‌های خود به استارت آپ‌ها، توصیه‌های جالبی را مطرح کردند. دکتر علی علوی، جانشین مدیر مسئول آخرین خبر، با تاکید بر واقع‌بینی گفت: «یک استارت آپ باید پیش از آن‌که آرمان‌خواه باشد، واقع‌بین باشد ؛ به این معنی که محو ایده خود نشود. باید استارت آپ‌ها ظرفیت پذیرش تغییر در دوره کشف را داشته باشند.» همچنین مجتبی سلیمی، سردبیر آخرین خبر، با اشاره به اهمیت فاصله زمانی ایده تا اجرا، اظهار کرد: «فاصله زمانی ایده تا اقدام باید کم باشد. گاهی متاسفانه میان زمان ایده تا اقدام، آن قدر فاصله می‌افتد که گروه دیگری همان ایده را اجرایی می‌کند.»

اهمیت کتاب و توجه به بازار
مهندس مهدی تیزابی یکی از مربیان توانمند شتاب دهنده فردوسی به راه‌یافتگان کشف 5 گفت: «به نظر من، کتاب خواندن اهمیت زیادی دارد. می‌خواهم به همه کسانی که تازه وارد فعالیت‌های استارت آپی شده‌اند، بگویم که در حوزه کاری خود زیاد مطالعه کنید. شاید این مهم‌ترین مسئله باشد.» همچنین دکتر حبیب نیکجو، مدیر بازرگانی برسا، یکی دیگر از مهمانان پنجمین دوره کشف شتاب دهنده فردوسی، اظهار کرد: «گاهی زیادی درگیر ایده‌های آرمانی خود می‌شویم. می‌خواهم به دوستان بگویم هر ایده‌ای را که در حوزه کسب و کارهای نوپا دارید ، در جریان بازار بگذارید. ببینید ایده شما چقدر در بازار قابلیت درآمدزایی دارد. بهترین ایده دنیا وقتی در بازار تبدیل به درآمد نشود، یعنی یک جای کار می‌لنگد.» مهندس مروارید، جانشین مدیر سرمایه‌گذاری برسا هم تهیه پلن (برنامه) مالی مشخص برای فعالیت استارت آپ‌ها را نکته‌ای حائز اهمیت دانست و گفت: «تمام کمک‌های ما و سایر دوستان به استارت آپ‌های شما سرجای خود اما فراموش نکنید این خود شما هستید که باید راه‌تان را بسازید.»

با هشت، از مبدأ تا مبدأ!
هشت استارت آپ تاکنون و طی چهار دوره گذشته مرحله «کشف» شتاب دهنده فردوسی توانسته‌اند به مرحله شتاب برسند و بلوغ را تجربه کنند. اگرچه در این میان تنها یک استارت آپ توانسته است به عنوان شرکت، ثبت و از چرخه شتاب دهی خارج شود. مجموعه «باهشت» در حوزه گردشگری فعال است و به گردشگران کمک می‌کند تا به عنوان زائر امام هشتم (ع) از ابتدای سفر خود به مشهد مقدس تا لحظه بازگشت به شهر خود را برنامه‌ریزی کنند. از سوی دیگر، هفت استارت آپ دیگر، سه مورد در حوزه بازی و سرگرمی، دو مورد در حوزه خدمات شهری، یک مورد آموزش و یک مورد هم محصولات صادراتی توانسته‌اند در مسیر شتاب و سرمایه‌گذاری قرار گیرند.

منبع: روزنامه خراسان، مورخ 12 تیر 97

علی بنائی
علی بنائی
مدیر ارتباطات سابق شتابدهنده کسب و کار فردوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *